امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

91/10/17= = = = کاتالوگ مسابقه بین المللی کارتون AXIÁL مجارستان منتشر شد


کاتالوگ مسابقه بین المللی کارتون AXIÁL مجارستان منتشر شد
====================================================

کاتالوگ مسابقه بین المللی کارتون AXIÁL مجارستان- 2012 که با موضوع ماشین آلات کشاورزی و ساخت ساز برگزار شده در ۴۸ صفحه منتشر شد. از ایران آثار افسون عظیمی ، حسین رحیم خانی ، مهدی افرادی ، مهدی محمدی ، محمد صالح رزم حسینی ، مصطفی ستاریان و سعید صادقی ( ۲ اثر ) در این کتاب به چاپ رسیده است.

====================================================

91/10/17= = = = یادداشت فرهاد رحیم قراملکی برای اولین سالگرد مجله ی کارتون

 

یادداشت فرهاد رحیم قراملکی برای اولین سالگرد مجله ی کارتون
====================================================

 

هوالمصور

سال های سال است که می شناسمش ،سالهای نه چندان دور آثارش را در نشریات کاریکاتور دیده بودم .کارهایش زیبا و خوش اجرا بود . آثار او را در کنار آثار دیگر هنرمندان کاریکاتوریست ایران و جهان در آرشیو ی جمع می کردم . سال های سال گذشت تا اینکه به بهانه نشست سران فکوی ایران چند روزی میهمان تبریز و انجمن کارتون تبریز شد . من هم به عنوان میزبان در کنار او و دیگر دوستان حضور پیدا کردم. خونگرمی و صداقتش در گفتار آدم را شیفته خود می کرد . چند روزی که در تبریز بود با هم گل گفتیم وگل شنیدیم. آنقدر با هم گرم گرفته بودیم گویی که سالهای سال است که همدیگر را می شناسیم. بعد از یکی دو سال وقتی به پابوس حضرت امام رضا (ع) مشرف شدم. با اصرار و پافشاری اش مهمان خانه و خلوتش شدم. آن شب شبی پر از خاطره و تجربه برایم شد. از نزدیک تلاشهای شبانه روزی اش را برای جشنواره ها وفعالیتهایش را لمس کردم . با شور و عشق وصف ناپذیری از تلاش هایش برای جهانی شدن کاریکاتور بجنورد می گفت و به واقع هم همین شد.کاریکاتور بجنورد با تلاشهای بی دریغ جوان هنرمندش جهانی شد. او نه تنها کاریکاتور بجنورد را جهانی کرد بلکه جشنواره هایش را نیز جزو جدایی ناپذیر جشنواره هایی کرد که هنرمندان کاریکاتور جهان در برنامه های کاریشان ،شرکت در آنها را در اولویت قرار می دهند.

برگزاری منظم ، داوریهای صادقانه ، جوایز مطلوب ،کاتالوگ های نفیس، و... ودر کل عمل به تمام تعهداتش در قبال جشنواره هایش از شاخصه های بارز جشنواره هایی که عباس با همت کم نظیر خود برگزار می کند. در دوره ای که جشنواره های کاریکاتور قارچ وار زیاد می شوند و هستند جشنواره های زیادی که به تعهدات خود عمل نمی کنند ،وجود جشنواره هایی که عباس برگزار می کند جای بسی تشکر و قدردانی دارد. عباس ناصری به واقع مرد روزهای بحرانی کاریکاتور ایران است. در این روزهایی که جشنواره های متعددی کم رنگ و ضعیف شده اند ودیگر خبری از آنها نیست برگزاری جشنواره هایی که با حساب شخصی، آنهم در سطح بین المللی برگزار میشود ،بحثی نیست که به این سادگی بتوان از آن رد شد. ریسک پذیری و جرات فراوان این هنرمند نخبه خطه خراسان شمالی تحسین برانگیز است. در جامعه کنونی ما با توجه به هجمه های فرهنگی غرب ، باید به هنر کاریکاتور از منظرهای مختلف نگریست و در چنین صورتی است که اهمیت آن از هر لحاظ مشخص می شود و این هنر بخاطر ارزش معنایی و زبان واحد جهانی بودنش به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی اهمیتش مشهود می شود. در این میان ارزش وجودی هنرمندانی همانند عباس ناصری به عنوان یک دیپلمات در عرصه های جهانی نمایان می گردد.

از همه اینها گذشته ،راه اندازی سایت شخصی "کارتون مگ" در ادامه فعالیتهای این هنرمند سخت کوش،نشان از عمق دلسوزی های او برای این هنر دارد.خبرهای به روز ،تنوع خبری،به روز رسانی روزانه از یک طرف و استفاده کارتونیستهای فعال ایرانی از این سایت به عنوان منبع خبری مرجع از طرف دیگر ،این سایت کارتونی یک ساله را در مقایسه با سایت هاو وبلاگ های چندساله دیگر ،در جایگاه بالاتری قرار داده است.اسم عباس ناصری دیگر برای هر هنرمندی، نام نا آشنایی نیست بلکه این نام با کاریکاتور ایران، عجین شده است.

عباس ناصری فرزند خلف کاریکاتور ایران و فخر این هنر است و به واسطه تمام تلاشهایش حق بزرگی به گردن کاریکاتور ایران دارد و کاریکاتور ایران به داشتن هنرمندان فرزانه ای چون عباس ناصری به خود می بالد.

عباس عزیز یک سالگی سایت وزین "کارتون مگ" را به شما تبریک گفته و موفقیت های روزافزون شما را از ایزد منان خواستاریم.

فرهاد رحیم قراملکی

نائب رئیس انجمن کاریکاتور تبریز

 

مجله ی کارتون صمیمانه از فرهاد عزیز و بزرگوار تشکر می کند و برای ایشان آرزوی سلامت، سربلندی و سعادت دارد

====================================================

 

 

 

91/10/16= = = = تفکرات مشابه در کارتون – به قلم استاد مسعود ضیایی

 

تفکرات مشابه در کارتون – به قلم استاد مسعود ضیایی
====================================================

هوا لواحد

بحث شباهت ها بحث داغ همه جشنواره هاي دنيا ست که گاهي منجر به حذف جوايز برندگان ميشود چگونه دو اثر مشابه خلق ميشوند بر چه اساسي دو اثر را شباهت مي ناميم و آيا اثر مشابه مستحق دريافت جايزه هست، موافقان و مخالفان چه ميگويند و چگونه کار کنيم که اثرمان کمتر دچار شباهت هاي ناگزير شود .

 

 

آثار مشابه :

آثار مشابه در کارتون عموما از چند اصل پيروي ميکنند گاهي چند و يا همه اين موارد در اثار مشابه ديده ميشود بايد دقت کرد که استفاده تنها از يک مورد از اين اصول نميتواند مصداق شباهت تلقي گردد؛ مثلا استفاده از محيط جزيره در آثار همه کارتونيست ها هست ولي اگر جزيره با فرضا يک اصل ديگر مانند درخواست قلم از ناخداي کشتي ترکيب شد و ديگري آنرا تکرار کرد ميشود شباهت... همانطور که درخواست قلم ازناخداي کشتي هرگز شباهت نيست مگر انکه فردي در جزيره آنرا درخواست کند پس خيلي ساده وقتي دو يا چند اصل از اين اصول با هم ترکيب شدند شباهت خلق ميشود هر چه تعدد اين عناصر و اصول در اثر بعدي بيشتر باشد مسلما اثر به اثر مرجع يا از پيش کشيده شده شبيه تر است و بالعکس.

 

شباهت و چند خصوصیت مهم :

1. استفاده از عناصر کارتون اثر مرجع/..منظور از کارتون مرجع کارتونی است که از نظر تاریخ خلق شدن قبل از کارتون هنرمند فعلی طراحی شده است.. 2. ازموضوع و کادر بندي اثر مرجع استفاده کرده است 3.اغلب مفهوم اثر مرجع در آن ادراک ميشود 4. چيدمان عناصر خطوط فرضي حرکت در کادرچب به راست بالعکس یا قطری و رنگ اغلب در هر دو اثر تکرار شده است 5.از نقطه دید اثر مرجع استفاده کرده است 6. از طراحي و فضا سازي و کارکتر مشابه با جزئیات کامل استفاده کرده است 7.یک عنصر اصلی وجود دارد که در هر دو محور کارتون است 8.تصویر بسیار ذهنی و شخصی است و احتمال خلق دو اثر مشترک تقریبا محال است

 

شباهت ناگزير :

مسلما همه کارتونيست هاي دنيا در آثارشان اثرمشابه پيدا ميشود و بديهي که گاهي کارتونيست ها به يک اثر مشترک در خلق فضا و ايده برسند اما غير ممکن است که دو کارتونيست به يک طراحي کاملا شبيه از نظر عناصر فضاسازی و کارکتر برسند عموما هميشه يک چيزهاي تغيير ميکند بهرحال شباهت ناگزير نه جرم است نه گناه يک ا تفاقي است که مرتب روي ميدهدو ميباست سعي کنيم از اين اتفاق براي بهتر شدن و غير تکراري شدن اثرمان استفاده کنیم.

 

شباهت و موفقيت:

براي اينکه يک هنرمند موفق در هر رشته اي شويد يک راه داريد بيشتر ببيند بيشتر بخوانيد و کمتر خلق کنيد مسير همه هنرمندان موفق دنيا همين است خوب اگر فردي تعداد آثارش از تعداد اثاري که ميبيند و تعداد کتابهايي که ميخواند بیشتر باشد مسلما آثار تکراري بيشتري هم دارد و يا آثاري دارد که تکراري نيست اما موفق هم نيست.از طرفي گاهي ممکن است اثري که ديده ايم ناخوداگاه در ذهنمان بيايد و تصورکنيم ايده ذهني خودمان است بايد بگويم اين موارد هم بيشتر بخاطر ناهماهنگي همان سه اصل بالايي است که تناسب ندارد يعني ديدن خواندن وکشيدن هر زمان اين سه مورد متناسب شد مسلما تکرار و شباهت نيز کمتر ميشود وقتي داراي يک جهان بيني و ديدگاه شخصي شديم مسلما آثارمان نيز منحصر بفرد ميشود  را ه ساده تر این است هرگاه قلم را نه به مثابه یک ابزار که در امتداد قلبمان بکار گیریم به تصویر جدیدی میرسیم !

 

شباهت و جايزه :

خيلي ها معتقدند اگر کسي يک اثري را که سالها پيش خلق شده بتواند با قدرت و تکنيک بهتري طراحي کند پس ميتواند مستحق دريافت جايزه باشد از سه نظر اين حرف غلط است اول اينکه کارتون مسابقه طراحي نيست که هر کس بهتر طراحی کرد جايزه بگيرد کارتون مسابقه ايده هاي خلاقانه به اضافه طراحي است پس لزوما فردي که يک اثر قديمي را بهتر از خودش کشيده از اصل ايده محروم است دوم نيز معما چون حل شود آسان شود حتي در خصوص طراحي هم به نظر ميايد فرد اول بوده که فضايي متناسب ايده اش خلق کرده عناصر خوبي استفاده کرده و زاويه نگاه را ايجاد کرده که باز هم طراح دوم از اين باز ساخته شده ها دوباره استفاده ميکند و سوم در دیزی باز است حیای گربه کجا رفته ؟ یعنی حق مؤلف است که ناديده گرفته شده است !

 

شهامت و شباهت:

به نظرم جشنواره ايي که با شهامت اثر مشابه را در صورت مشخص شدن حذف ميکنند از قدرت و اعتبار بيشتري نزد شرکت کنندگان برخوردارند چرا که هنرمندان اعتماد بيشتري به آنها خواهند اشت و احساس ميکنند جشنواره از حقوق معنوي آثارشان محافظت ميکند به نظرم اين ضعف داوري يا جشنواره نيست چون بايد حق بدهيم که داوران نميتوانند همه آثار خلق شده دنياي کارتون را قبلا ديده باشند .اگر چه انتخاب هوشمندانه داوران مسلما خطاهاي اينچنيني را کمتر ميکند اما حذف نميکند!

 

شک و شباهت:

تکرار شباهت هاي بسيار در اثر يک هنرمند مسلما باعث ميشود که اثر آن هنرمند با احتياط بيشتري بررسي شود پس هنرمنداني که به عمد و يا سهوا به اين نکته توجه نميکنند و عليرغم شک در شباهت بدون بررسي بيشتر آن اثر را به احتمال مشخص نشدن در داوري ارسال ميکنند بايد توجه کنند متاسفانه تکرار اين روشي که برگزيدند تنها موجب بدبيني نسبت به شخصيت حرفه اي انها ميشود

 

شباهت و عکس ها :

آيا استفاده از عکس يا صحنه اي از فيلم در مسابقات کارتون مصداق شباهت محض یا کپی است ؟ به هيچ وجه چنين نيست همانطور که بارها از فيلم تايتانيک و عکس شليک به ويت کنگ استفاده شده است ولي بايد دقت کرد که اين استفاده نبايد عينا همان مفهوم عکس یا همان عناصر تکراي را استفاده کند ميتوان از عکس ها با دخل و تصرف در فضاي کارتون جهت يک مفهوم جديد استفاده کرد

 

شباهت در طراحي :

شباهت در کارکتر ها و عناصر در بسياري کارتون ها کما بيش وجود دارد ولي شباهت جزئيات و فضا ها و کارکترها با همان سايه ها هاشورها و رنگ ها و ساخت و پرداخت ها مصداق شباهت است وعملي مجاز در جشنواره هاي معتبر نيست .بهتر است به طراحي شخصي خود برسيم چرا که اين کار در اصل احترام و رعايت اخلاق حرفه اي در خصوص کارتو نيستي است که سال ها زحمت کشيده تا به يک اسلوب و روش در کار خود برسد دنيا ي کارتون نيازمند دو تا کوزوبوکين و دوتا مورديلو نيست ! رواج سکه تقلبي در بازار نشان از ارزش و رایج بودن سکه اصلی میدهد

 

شباهت واستادان بنام :

در آثار همه کارتونيستها حتی استادان بنام جهان اثر مشابه هنرمندان ديگر وجود دارد لذا اين موارد دليلي بر کسر شان يا عدم اعتبار هيچ کارتونيستي نميشود مسلما کسي که مشق زياد مينويسد غلط هم زياد دارد اما هميشه آثار برتر تاثير گذار و مهم اين هنرمندان غالب بر اثار مشابه شان است حتي گاهي ديدن شباهت در اثر هنرجويان و جوان ترها يعني کارکرد ذهني انان در خلق اثر درست پيش ميرود چون توانسته اند مانند بهترين ها فکر و ايده پردازي کنند ولي بايد هدايت شوند تا مسير تفکرشان در حوزه کارتون .. مستقل و شخصي شود تا ايده هاي بکري توليد شود

 

مهمترین نکته این است کارتونیست با جهان یکی میشود تجربه زندگی و نگاه است که کارتونیست میسازد نه طراحی !

موفق باشید !

====================================================

 

 

 

 

 

91/10/16= = = = جایزه سوم مسابقه بین المللی کارتون مطبوعاتی روسیه برای محسن ظریفیان + نتایج

جایزه سوم مسابقه بین المللی کارتون مطبوعاتی روسیه برای محسن ظریفیان + نتایج
====================================================

جایزه اول:

Stephan Despodov-Bulgary

جایزه دوم:

Calyum Boranbayev-Kazakhstan

جایزه سوم:

Igor Kondenko-Ukraine

Mohsen Zarifan-Iran

لوح تقدیر:

Maksim Smagin-Russia

Sonay Yilmaz-Turkey

Nicolae Henger-Romania

Nikolay Svirdenko-Uzbekstan

Sunerberg Constantin-Belgium

Saaed Sadeghi-Iran

Pawel Kuczynski-Poland

Yang Xiang Yu-China

Viktor Golub-Ukraine

Maya Cholokova-Bulgary

 

 

مجله ی کارتون این موفقیت را به هنرمدان عزیز منتخب تبریک می گوید و آرزوی موفقیت روز افزون دارد

====================================================

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز