امروز : شنبه, 01 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

91/10/17= = = = یادداشت فرهاد رحیم قراملکی برای اولین سالگرد مجله ی کارتون

 

یادداشت فرهاد رحیم قراملکی برای اولین سالگرد مجله ی کارتون
====================================================

 

هوالمصور

سال های سال است که می شناسمش ،سالهای نه چندان دور آثارش را در نشریات کاریکاتور دیده بودم .کارهایش زیبا و خوش اجرا بود . آثار او را در کنار آثار دیگر هنرمندان کاریکاتوریست ایران و جهان در آرشیو ی جمع می کردم . سال های سال گذشت تا اینکه به بهانه نشست سران فکوی ایران چند روزی میهمان تبریز و انجمن کارتون تبریز شد . من هم به عنوان میزبان در کنار او و دیگر دوستان حضور پیدا کردم. خونگرمی و صداقتش در گفتار آدم را شیفته خود می کرد . چند روزی که در تبریز بود با هم گل گفتیم وگل شنیدیم. آنقدر با هم گرم گرفته بودیم گویی که سالهای سال است که همدیگر را می شناسیم. بعد از یکی دو سال وقتی به پابوس حضرت امام رضا (ع) مشرف شدم. با اصرار و پافشاری اش مهمان خانه و خلوتش شدم. آن شب شبی پر از خاطره و تجربه برایم شد. از نزدیک تلاشهای شبانه روزی اش را برای جشنواره ها وفعالیتهایش را لمس کردم . با شور و عشق وصف ناپذیری از تلاش هایش برای جهانی شدن کاریکاتور بجنورد می گفت و به واقع هم همین شد.کاریکاتور بجنورد با تلاشهای بی دریغ جوان هنرمندش جهانی شد. او نه تنها کاریکاتور بجنورد را جهانی کرد بلکه جشنواره هایش را نیز جزو جدایی ناپذیر جشنواره هایی کرد که هنرمندان کاریکاتور جهان در برنامه های کاریشان ،شرکت در آنها را در اولویت قرار می دهند.

برگزاری منظم ، داوریهای صادقانه ، جوایز مطلوب ،کاتالوگ های نفیس، و... ودر کل عمل به تمام تعهداتش در قبال جشنواره هایش از شاخصه های بارز جشنواره هایی که عباس با همت کم نظیر خود برگزار می کند. در دوره ای که جشنواره های کاریکاتور قارچ وار زیاد می شوند و هستند جشنواره های زیادی که به تعهدات خود عمل نمی کنند ،وجود جشنواره هایی که عباس برگزار می کند جای بسی تشکر و قدردانی دارد. عباس ناصری به واقع مرد روزهای بحرانی کاریکاتور ایران است. در این روزهایی که جشنواره های متعددی کم رنگ و ضعیف شده اند ودیگر خبری از آنها نیست برگزاری جشنواره هایی که با حساب شخصی، آنهم در سطح بین المللی برگزار میشود ،بحثی نیست که به این سادگی بتوان از آن رد شد. ریسک پذیری و جرات فراوان این هنرمند نخبه خطه خراسان شمالی تحسین برانگیز است. در جامعه کنونی ما با توجه به هجمه های فرهنگی غرب ، باید به هنر کاریکاتور از منظرهای مختلف نگریست و در چنین صورتی است که اهمیت آن از هر لحاظ مشخص می شود و این هنر بخاطر ارزش معنایی و زبان واحد جهانی بودنش به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی اهمیتش مشهود می شود. در این میان ارزش وجودی هنرمندانی همانند عباس ناصری به عنوان یک دیپلمات در عرصه های جهانی نمایان می گردد.

از همه اینها گذشته ،راه اندازی سایت شخصی "کارتون مگ" در ادامه فعالیتهای این هنرمند سخت کوش،نشان از عمق دلسوزی های او برای این هنر دارد.خبرهای به روز ،تنوع خبری،به روز رسانی روزانه از یک طرف و استفاده کارتونیستهای فعال ایرانی از این سایت به عنوان منبع خبری مرجع از طرف دیگر ،این سایت کارتونی یک ساله را در مقایسه با سایت هاو وبلاگ های چندساله دیگر ،در جایگاه بالاتری قرار داده است.اسم عباس ناصری دیگر برای هر هنرمندی، نام نا آشنایی نیست بلکه این نام با کاریکاتور ایران، عجین شده است.

عباس ناصری فرزند خلف کاریکاتور ایران و فخر این هنر است و به واسطه تمام تلاشهایش حق بزرگی به گردن کاریکاتور ایران دارد و کاریکاتور ایران به داشتن هنرمندان فرزانه ای چون عباس ناصری به خود می بالد.

عباس عزیز یک سالگی سایت وزین "کارتون مگ" را به شما تبریک گفته و موفقیت های روزافزون شما را از ایزد منان خواستاریم.

فرهاد رحیم قراملکی

نائب رئیس انجمن کاریکاتور تبریز

 

مجله ی کارتون صمیمانه از فرهاد عزیز و بزرگوار تشکر می کند و برای ایشان آرزوی سلامت، سربلندی و سعادت دارد

====================================================

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز