امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

91/10/16= = = = تفکرات مشابه در کارتون – به قلم استاد مسعود ضیایی

 

تفکرات مشابه در کارتون – به قلم استاد مسعود ضیایی
====================================================

هوا لواحد

بحث شباهت ها بحث داغ همه جشنواره هاي دنيا ست که گاهي منجر به حذف جوايز برندگان ميشود چگونه دو اثر مشابه خلق ميشوند بر چه اساسي دو اثر را شباهت مي ناميم و آيا اثر مشابه مستحق دريافت جايزه هست، موافقان و مخالفان چه ميگويند و چگونه کار کنيم که اثرمان کمتر دچار شباهت هاي ناگزير شود .

 

 

آثار مشابه :

آثار مشابه در کارتون عموما از چند اصل پيروي ميکنند گاهي چند و يا همه اين موارد در اثار مشابه ديده ميشود بايد دقت کرد که استفاده تنها از يک مورد از اين اصول نميتواند مصداق شباهت تلقي گردد؛ مثلا استفاده از محيط جزيره در آثار همه کارتونيست ها هست ولي اگر جزيره با فرضا يک اصل ديگر مانند درخواست قلم از ناخداي کشتي ترکيب شد و ديگري آنرا تکرار کرد ميشود شباهت... همانطور که درخواست قلم ازناخداي کشتي هرگز شباهت نيست مگر انکه فردي در جزيره آنرا درخواست کند پس خيلي ساده وقتي دو يا چند اصل از اين اصول با هم ترکيب شدند شباهت خلق ميشود هر چه تعدد اين عناصر و اصول در اثر بعدي بيشتر باشد مسلما اثر به اثر مرجع يا از پيش کشيده شده شبيه تر است و بالعکس.

 

شباهت و چند خصوصیت مهم :

1. استفاده از عناصر کارتون اثر مرجع/..منظور از کارتون مرجع کارتونی است که از نظر تاریخ خلق شدن قبل از کارتون هنرمند فعلی طراحی شده است.. 2. ازموضوع و کادر بندي اثر مرجع استفاده کرده است 3.اغلب مفهوم اثر مرجع در آن ادراک ميشود 4. چيدمان عناصر خطوط فرضي حرکت در کادرچب به راست بالعکس یا قطری و رنگ اغلب در هر دو اثر تکرار شده است 5.از نقطه دید اثر مرجع استفاده کرده است 6. از طراحي و فضا سازي و کارکتر مشابه با جزئیات کامل استفاده کرده است 7.یک عنصر اصلی وجود دارد که در هر دو محور کارتون است 8.تصویر بسیار ذهنی و شخصی است و احتمال خلق دو اثر مشترک تقریبا محال است

 

شباهت ناگزير :

مسلما همه کارتونيست هاي دنيا در آثارشان اثرمشابه پيدا ميشود و بديهي که گاهي کارتونيست ها به يک اثر مشترک در خلق فضا و ايده برسند اما غير ممکن است که دو کارتونيست به يک طراحي کاملا شبيه از نظر عناصر فضاسازی و کارکتر برسند عموما هميشه يک چيزهاي تغيير ميکند بهرحال شباهت ناگزير نه جرم است نه گناه يک ا تفاقي است که مرتب روي ميدهدو ميباست سعي کنيم از اين اتفاق براي بهتر شدن و غير تکراري شدن اثرمان استفاده کنیم.

 

شباهت و موفقيت:

براي اينکه يک هنرمند موفق در هر رشته اي شويد يک راه داريد بيشتر ببيند بيشتر بخوانيد و کمتر خلق کنيد مسير همه هنرمندان موفق دنيا همين است خوب اگر فردي تعداد آثارش از تعداد اثاري که ميبيند و تعداد کتابهايي که ميخواند بیشتر باشد مسلما آثار تکراري بيشتري هم دارد و يا آثاري دارد که تکراري نيست اما موفق هم نيست.از طرفي گاهي ممکن است اثري که ديده ايم ناخوداگاه در ذهنمان بيايد و تصورکنيم ايده ذهني خودمان است بايد بگويم اين موارد هم بيشتر بخاطر ناهماهنگي همان سه اصل بالايي است که تناسب ندارد يعني ديدن خواندن وکشيدن هر زمان اين سه مورد متناسب شد مسلما تکرار و شباهت نيز کمتر ميشود وقتي داراي يک جهان بيني و ديدگاه شخصي شديم مسلما آثارمان نيز منحصر بفرد ميشود  را ه ساده تر این است هرگاه قلم را نه به مثابه یک ابزار که در امتداد قلبمان بکار گیریم به تصویر جدیدی میرسیم !

 

شباهت و جايزه :

خيلي ها معتقدند اگر کسي يک اثري را که سالها پيش خلق شده بتواند با قدرت و تکنيک بهتري طراحي کند پس ميتواند مستحق دريافت جايزه باشد از سه نظر اين حرف غلط است اول اينکه کارتون مسابقه طراحي نيست که هر کس بهتر طراحی کرد جايزه بگيرد کارتون مسابقه ايده هاي خلاقانه به اضافه طراحي است پس لزوما فردي که يک اثر قديمي را بهتر از خودش کشيده از اصل ايده محروم است دوم نيز معما چون حل شود آسان شود حتي در خصوص طراحي هم به نظر ميايد فرد اول بوده که فضايي متناسب ايده اش خلق کرده عناصر خوبي استفاده کرده و زاويه نگاه را ايجاد کرده که باز هم طراح دوم از اين باز ساخته شده ها دوباره استفاده ميکند و سوم در دیزی باز است حیای گربه کجا رفته ؟ یعنی حق مؤلف است که ناديده گرفته شده است !

 

شهامت و شباهت:

به نظرم جشنواره ايي که با شهامت اثر مشابه را در صورت مشخص شدن حذف ميکنند از قدرت و اعتبار بيشتري نزد شرکت کنندگان برخوردارند چرا که هنرمندان اعتماد بيشتري به آنها خواهند اشت و احساس ميکنند جشنواره از حقوق معنوي آثارشان محافظت ميکند به نظرم اين ضعف داوري يا جشنواره نيست چون بايد حق بدهيم که داوران نميتوانند همه آثار خلق شده دنياي کارتون را قبلا ديده باشند .اگر چه انتخاب هوشمندانه داوران مسلما خطاهاي اينچنيني را کمتر ميکند اما حذف نميکند!

 

شک و شباهت:

تکرار شباهت هاي بسيار در اثر يک هنرمند مسلما باعث ميشود که اثر آن هنرمند با احتياط بيشتري بررسي شود پس هنرمنداني که به عمد و يا سهوا به اين نکته توجه نميکنند و عليرغم شک در شباهت بدون بررسي بيشتر آن اثر را به احتمال مشخص نشدن در داوري ارسال ميکنند بايد توجه کنند متاسفانه تکرار اين روشي که برگزيدند تنها موجب بدبيني نسبت به شخصيت حرفه اي انها ميشود

 

شباهت و عکس ها :

آيا استفاده از عکس يا صحنه اي از فيلم در مسابقات کارتون مصداق شباهت محض یا کپی است ؟ به هيچ وجه چنين نيست همانطور که بارها از فيلم تايتانيک و عکس شليک به ويت کنگ استفاده شده است ولي بايد دقت کرد که اين استفاده نبايد عينا همان مفهوم عکس یا همان عناصر تکراي را استفاده کند ميتوان از عکس ها با دخل و تصرف در فضاي کارتون جهت يک مفهوم جديد استفاده کرد

 

شباهت در طراحي :

شباهت در کارکتر ها و عناصر در بسياري کارتون ها کما بيش وجود دارد ولي شباهت جزئيات و فضا ها و کارکترها با همان سايه ها هاشورها و رنگ ها و ساخت و پرداخت ها مصداق شباهت است وعملي مجاز در جشنواره هاي معتبر نيست .بهتر است به طراحي شخصي خود برسيم چرا که اين کار در اصل احترام و رعايت اخلاق حرفه اي در خصوص کارتو نيستي است که سال ها زحمت کشيده تا به يک اسلوب و روش در کار خود برسد دنيا ي کارتون نيازمند دو تا کوزوبوکين و دوتا مورديلو نيست ! رواج سکه تقلبي در بازار نشان از ارزش و رایج بودن سکه اصلی میدهد

 

شباهت واستادان بنام :

در آثار همه کارتونيستها حتی استادان بنام جهان اثر مشابه هنرمندان ديگر وجود دارد لذا اين موارد دليلي بر کسر شان يا عدم اعتبار هيچ کارتونيستي نميشود مسلما کسي که مشق زياد مينويسد غلط هم زياد دارد اما هميشه آثار برتر تاثير گذار و مهم اين هنرمندان غالب بر اثار مشابه شان است حتي گاهي ديدن شباهت در اثر هنرجويان و جوان ترها يعني کارکرد ذهني انان در خلق اثر درست پيش ميرود چون توانسته اند مانند بهترين ها فکر و ايده پردازي کنند ولي بايد هدايت شوند تا مسير تفکرشان در حوزه کارتون .. مستقل و شخصي شود تا ايده هاي بکري توليد شود

 

مهمترین نکته این است کارتونیست با جهان یکی میشود تجربه زندگی و نگاه است که کارتونیست میسازد نه طراحی !

موفق باشید !

====================================================

 

 

 

 

 

91/10/16= = = = جایزه سوم مسابقه بین المللی کارتون مطبوعاتی روسیه برای محسن ظریفیان + نتایج

جایزه سوم مسابقه بین المللی کارتون مطبوعاتی روسیه برای محسن ظریفیان + نتایج
====================================================

جایزه اول:

Stephan Despodov-Bulgary

جایزه دوم:

Calyum Boranbayev-Kazakhstan

جایزه سوم:

Igor Kondenko-Ukraine

Mohsen Zarifan-Iran

لوح تقدیر:

Maksim Smagin-Russia

Sonay Yilmaz-Turkey

Nicolae Henger-Romania

Nikolay Svirdenko-Uzbekstan

Sunerberg Constantin-Belgium

Saaed Sadeghi-Iran

Pawel Kuczynski-Poland

Yang Xiang Yu-China

Viktor Golub-Ukraine

Maya Cholokova-Bulgary

 

 

مجله ی کارتون این موفقیت را به هنرمدان عزیز منتخب تبریک می گوید و آرزوی موفقیت روز افزون دارد

====================================================

91/10/14= = = = امکان ارسال اینترنتی اثار به جشنواره بین المللی کارتون یورو کارتوناله بلزیک-2013

 

امکان ارسال اینترنتی اثار به جشنواره بین المللی کارتون یورو کارتوناله بلزیک-2013
====================================================

جشنواره کارتوناله بلزیک با موضوع دوچرخه که تا پیش از این فقط از طریق پست اثار را می پذیرفت در روزهای پایانی مهلت ارسال، از طریق ایمیل نیز آثار را قبول می نماید.

هنرمندانی که تا کنون به دلایل مختلف موفق به پست آثار خود به این جشنواره نشده اند می توانند آثار و فرم جشنواره را به آدرس زیر از طریق پست الکترونیک ارسال نمایند

 

آدرس ارسال:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

برای دریافت فرم و مقررات جشنواره اینجا را کلیک کنید.

====================================================

 

 

 

 

 

 

91/10/13= = = = داوران بخش کارتون پنجمین جشنواره بین المللی فجر معرفی شدند

داوران بخش کارتون پنجمین جشنواره بین المللی فجر معرفی شدند
====================================================

استاد بهمن عبدی دبیر رشته کاریکاتور پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: امسال پنج داور با تجربه و شاخص در جشنواره داریم و در یک مرحله کار انتخاب و داوری آثار را انجام خواهیم داد. چون مثل همیشه جشنواره با موضوع آزاد برگزار نمی‌شود که توقع رسیدن چهار هزار اثر را داشته باشیم و در عین حال بخش‌های جنبی مثل طراحی کاراکتر یا بخش چهره هم نداریم. برای همین کار انتخاب و داوری را در یک مرحله انجام می‌دهیم.

آقایان کامبیز درم‏بخش، جواد علیزاده، سید مسعود شجاعی‏طباطبایی، محمد حسین نیرومند و غلامعلی لطیفی هنرمندانی هستند که انتخاب و داروی آثار بخش کاریکاتور این دوره از جشنواره تجسمی فجر را بر عهده دارند.

منبع: فارس

====================================================

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز