امروز : جمعه, 07 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

در حاشیه هشتمین جشنواره سراسری کارتون حوزه هنری خراسان شمالی / علیرضا ذاکری: تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای ارتقای جشنواره کاریکاتور خراسان شمالی

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی با تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای ارتقای جشنواره کاریکاتور خراسان شمالی، گفت: رسانه‌هایی نظیر تلویزیون و روزنامه شرایط بیشتر دیده شدن آثار هنرمندان را فراهم کرده و سبب ارتقای جشنواره می‌شوند. 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، علیرضا ذاکری، استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی و از اساتید کارتون و کاریکاتور تهران، با استقبال از برگزاری هشتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی، اظهار داشت: در عرصه کارتون و کاریکاتور نباید به یک نمایشگاه چندروزه و کاتالوگی که چاپ می‌شود، اکتفا کنیم.

وی افزود: در راستای ارتقای این جشنواره باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کرد؛ چراکه وقتی تعدادی کاریکاتور در جشنواره ارائه شده و کاتالوگ آن در شهرستان‌ها چاپ می‌شود افراد خاص یا بازدیدکننده‌های محدودی از آثار دیدن می‌کنند؛ اما وقتی آثاری نظیر کاریکاتور در رسانه‌ها منتشر شود مخاطب بیشتری با این هنر آشنا می‌شوند.

ذاکری با بیان اینکه ماندگاری و حیات هر اثر هنری تنها با دیده شدن امکان‌پذیر است نه حبس آن در قالب یک کاتالوگ یا جشنواره چندروزه، اضافه کرد: اگر آثار از قالب نمایش یا کاتالوگ خارج شود و به‌صورت کتابچه‌هایی در تیراژ بالا حتی با کاغذ ارزان‌تر در منازل توزیع شود، تأثیر فراوانی در جذب مخاطب عام دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی اقتصاد مقاومتی و شعار همه مسئولیم است، باید سازمان‌های مرتبط در طول سال آثار هنرمندان کاریکاتوریست را به‌صورت پوستر و بنر در سطح شهر نصب کرده تا این هنر با استقبال مخاطب عام هم همراه باشد.

ذاکری تصریح کرد: هنر کاریکاتور در میان هنرهای تجسمی ازجمله هنرهایی است که با بیان شیرین و طنز می‌تواند با هر قشری از مخاطب بدون توجه به فرهنگ‌ها و زبان ارتباط برقرار کرده و حامل انتقال مفاهیم و پیامی باشد که مختص یک استان نیست؛ ازاین‌رو اگر این نمایشگاه به‌صورت دوره‌ای در تمام استان‌ها برگزار شود سبب ارتباط و شناسایی بیشتر هنر کاریکاتور می‌شود.

این هنرمند فعال عرصه هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: با توجه به جشنواره‌های زیادی که در سال‌های اخیر در حوزه کاریکاتور برگزار می‌شود می‌توانیم کاریکاتور را به‌عنوان یک رسانه معرفی کنیم و رسانه کاریکاتور با جذابیت و بیان طنزگونه مفاهیم سبب ارتباط بیشتر و سریع‌تر مخاطب می‌شود؛ به‌طوری که مخاطب می‌تواند در عرض چند ثانیه پیام عمیق و ماندگاری را دریافت کند.

ذاکری با ارزیابی هفت دوره جشنواره کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی، افزود: من از دوره اول پیگیر این جشنواره بودم، در دو دوره شرکت کردم و در دو دوره هم به‌عنوان داور حضور داشتم اینکه جشنواره‌ای به این شکل مطلوب خارج از مرکز و در شهرستان‌ها برگزار شود نشانه همت برگزارکنندگان آن است که در این زمینه تلاش‌های بی‌بدیل عباس ناصری، از اساتید کاریکاتور ایران و استان شایسته قدردانی است.

استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی با بیان اینکه شرکت در این جشنواره معتبر فرصتی برای دیده شدن آثار هنرمندان و کاریکاتوریست‌های جوان است، اضافه کرد: جشنواره‌ای که هشت دوره برگزار می‌شود نشان می‌دهد که از یک ساختار حرفه‌ای برخوردار بوده و شایسته است جدی گرفته شده و شرکت در آن به دیگران هم پیشنهاد شود.

علیرضا ذاکری با اشاره به اینکه در این جشنواره شرکت می‌کند، تصریح کرد: معمولاً در چند سال اخیر در جشنواره‌های داخلی شرکت نمی‌کنم اما در برخی جشنواره‌ها نظیر جشنواره کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی شرکت می‌کنم و در دوره قبل هم شرکت کردم.

 منبع

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز