امروز : جمعه, 07 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

 

هدیه صدیقی کسمایی: نفوذ تکنولوژی به کاریکاتور باعث کاهش کیفیت آثار شده است

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

مصاحبه اختصاصی:

هدیه صدیقی کسمایی کارتونیست گیلانی گفت: در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، متأسفانه هنر کاریکاتور درگیر رنگ و لعاب دنیای دیجیتال شده به‌گونه‌ای که گاهی باید آن‌قدر چشم گرداند تا سوژه اصلی که پشت نقاب رنگ پنهان شده است را یافت. 

این هنرمند با اشاره به برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور با موضوع «نفوذ» ، اظهار کرد: جشنواره کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی یکی از بهترین جشنواره‌های کشور در این زمینه است.

وی افزود: بدون اغراق در لیست جشنواره‌هایی که قرار است در طول سال در آنها شرکت کنم اگر در یکی از آنها وسواس به خرج دهم و سعی کنم بهترین کارم را خلق کنم، جشنواره حوزه هنری خراسان شمالی است.

به گفته صدیقی کسمائی در جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری این استان کارها با وسواس انتخاب می‌شوند؛ به همین دلیل هر سال استعدادهایی از سراسر کشور در این جشنواره کشف می‌شوند که خوشبختانه از بهترین‌های کارتون ایران هستند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه کارتون و کاریکاتور در کشور، اظهار کرد: در اینکه هنر کارتون و کاریکاتور در ایران و حتی جهان جایگاه ویژه‌ای دارد شکی نیست و خوشبختانه بیشترین جوایز کاریکاتور نصیب هنرمندان ایرانی می‌شود اما به نظر من هنوز این جایگاه به‌خوبی تعریف نشده است.

 صدیقی کسمائی ادامه داد: هنوز کسانی هستند که تعریف نادرستی از کارتون و کاریکاتور در ذهن خود ساخته و آن را معادل لودگی و طنزی می‌دانند که از آن انتظار دارند کمی آنها را قلقلک دهد و بخنداند و این تفکر به آن دلیل است که هنوز هنر کاریکاتور در اذهان مردم به‌درستی نقش نبسته است.

صدیقی کسمائی با اشاره به وضعیت هنرمندان این رشته در کشور، اظهار کرد: هنرمندان کارتون و کاریکاتور در کشور تنها به دلیل عشقی که به این کار دارند ماندگار شده‌اند و متأسفانه حمایت مالی چشمگیر در این رشته هنری دیده نمی‌شود. مگر جشنواره‌هایی که گاه و بیگاه برگزار می‌شود، آن هم به شرطی که به تعهدات مالی خود عمل کنند.

به گفته این هنرمند کارتونیست این وضعیت باعث شده کاریکاتوریست‌های کشور این عشق را در صفحات مجازی بی‌هیچ چشم‌داشتی با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.

صدیقی کسمائی ادامه داد: گمان می‌کنم یکی از مشکلات بزرگ در این حوزه، نبودن فضای کار مناسب برای کاریکاتوریست‌ها است به‌گونه‌ای که بسیاری از آنها دلسرد شده‌اند و شاید ماهی یک بار قلم به دست می‌گیرند؛ زیرا احساس می‌کنند این هنر آینده‌ای ندارد و حداقل مزایایی که می‌توانند از آن برخوردار شوند در انتظار آنها نیست. تا زمانی که هر هنر و حرفه‌ای خواستنی نشود انگیزه‌ای برای ادامه دادن وجود نخواهد داشت.

وی افزود: امیدوارم این هنر روزی آن‌قدر جذاب و خواستنی شود که کاریکاتوریست‌های ایران، به‌ویژه در حوزه مطبوعات حتی فرصتی برای سر خاراندن نداشته باشند!

صدیقی کسمائی با اشاره به راهکارهای موجود برای بهبود کیفیت هنری آثار هنرمندان کارتونیست کشور، اضافه کرد: من به‌نوبه خودم از دیدن کارتونی لذت می‌برم که تنها با چند خط ساده بتواند مفهوم را به من منتقل کند اما در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، متأسفانه این هنر درگیر رنگ و لعاب‌های دنیای دیجیتال شده و گاهی باید آن‌قدر چشم گرداند تا سوژه اصلی را که پشت نقاب رنگ پنهان شده یافت.

وی ادامه داد: این مسئله باعث شده از کیفیت بسیاری از کارها کم شده و زیبایی این هنر والا زیر سؤال برود که در این زمینه پیشنهاد من این است که به دست‌های خود اعتماد کنیم تا کارهای لایق‌تر و باکیفیت‌تر خلق کنیم؛ زیرا هدف ارائه کار خوب است.

 

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز