امروز : جمعه, 07 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

 

بهرام ارجمندنیا : غلبه تکنولوژی بر کار دستی و هنری سبب کاهش کیفیت آثار کاریکاتور شده است

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

مصاحبه اختصاصی/

داور هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» گفت: با گسترش تکنولوژی و غالب شدن آن بر کار دستی و هنری، بسیاری از آثار کاریکاتور دیجیتالی شده، درنتیجه کیفیت و محتوای کارها کاهش یافته است. 

بهرام ارجمندنیا، داور هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور با موضوع «نفوذ» با اشاره به اینکه آثار ارسالی به جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» کیفیت مناسبی داشتند، افزود: با وجود این، اکنون فضای کارتون و کاریکاتور کشور به طور کلی گرفتار تکنولوژی شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته کارهای هنرمندان کارتونیست به‌صورت دستی طراحی می‌شد اما اکنون بسیاری از آثار دیجیتالی شده است، به‌گونه‌ای که تکنولوژی بر کار دستی و هنری غالب شده و از کیفیت و محتوا کم کرده است.

ارجمندنیا تصریح کرد: برای رفع این نقیصه می‌بایست بانیان و متولیان هنر کاریکاتور کشور تمهیداتی اندیشیده و در فراخوان‌ها و برگزاری جشنواره‌ها برای رفع این مشکل تلاش کنند.

این هنرمند کارتونیست در ادامه با اشاره به امکانات و کاستی‌های کاریکاتور در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر امکانات برگزاری جشنواره‌های کاریکاتور در کشور وجود داشته و در محروم‌ترین استان‌ها هم برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی فرهنگ‌سازی شده است.

به گفته وی هرچند در این راستا کمبودها و کاستی‌هایی ازجمله مشکلات بودجه‌ای، امکانات محدود و فرآیند اداری طولانی و بروکراسی وجود دارد؛ اما درنهایت جشنواره‌های کاریکاتور با وجود مشکلات فراوان، آبرومندانه و مناسب برگزار می‌شوند که جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی هم یکی از این جشنواره‌های مناسب کشور است.

ارجمندنیا با اشاره به تلاش فراوان هنرمندان و مسئولان هنری کشور برای برگزاری مناسب جشنواره‌ها، ادامه داد: ما ایرانی‌ها خصلتی داریم که به هر بهایی حفظ آبرو کرده و صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنیم، در صورتی که در کشورهای دیگر در پی وجود و بروز این میزان مشکل در برابر یک جشنواره هنری، کل برنامه کنسل می‌شود.

وی با بیان اینکه کارتونیست‌های ایرانی تلاش می‌کنند با حداقل امکانات بهترین کار را ارائه کنند، اضافه کرد: اکنون حتی هنرمندان شهرستان‌های محروم هم به دست هنرمندان بزرگ نگاه کرده و آثار تمامی هنرمندان کارتونیست کشور تقریباً در حال یکدست شدن است، اما باز هم این دلیلی برای ارتقای کیفیت آثار نیست.

ارجمندنیا با تأکید بر اینکه برای ارتقای کارتون و کاریکاتور در کشور باید توجه مالی بیشتری به این رشته هنری صورت گیرد، افزود: وقتی یک رشته هنری نظیر کاریکاتور به این میزان از پیشرفت می‌رسد، بحث اقتصادی آن هم مهم شده و هنرمندان آن رشته انتظار دارند در قبال کار مناسبی که ارائه می‌کنند عایدی خوبی هم داشته باشند؛ اما از این نظر در کشور دچار نقصان هستیم.

داور هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» با بیان اینکه رفع این نقیصه درگرو اصلاح ساختاری اوضاع رشته کاریکاتور در کشور است، گفت: واقعیت آن است که این اصلاح می‌بایست از رده‌های بالای مدیریت این رشته هنری صورت گیرد؛ چراکه انرژی از بالا نیست، بودجه درست برنامه‌ریزی نشده و یا به‌موقع اختصاص نمی‌یابد و هنرمندان کارتونیست با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته‌اند.

 .............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز