امروز : جمعه, 07 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

aliasadi8

= 98/12/29 =

تکنیک خیلی دور، خیلی نزدیک / علی اسدی

_________________________________________

نویسنده: علی اسدی

یکی از روش های ایجاد خلاقیت بصری، برقراری ارتباط بین دو چیز دور و نزدیک است. به این صورت که با چیزی که در دور دست ها قرار دارد به گونه ای رفتار کنیم که انگار در یک قدمی ما قرار دارد. این روش در عکاسی خلاق نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش عکاسی، زاویه دید عکاس به گونه ای است که مخاطب را دچار خطای دید می کند. این روش عکاسی خلاق را خیلی از ما نیز در عکاسی های شخصی خود انجام می دهیم. به نمونه های زیر توجه کنید.

 aliasadi1

این نگاه خلاقانه دست آویز بسیاری از کارتونیست ها قرار گرفته است. به گونه ای که می توان این روش را در دسته بندی تکنیک های ایده یابی کارتون قرار داد. کارتونیست ها در این تکنیک بیشتر اجرام آسمانی و ستاره ها و سیارات را مورد استفاده قرار داده اند. مثال های زیر از این دسته اند.

aliasadi2

aliasadi3

اما این تکنیک فقط اجرام آسمانی را مورد توجه قرار نمی دهد و برای هر چیزی کاربرد دارد. کافیست چیزی که دورتر از ما قرار دارد را مد نظر قرار دهیم و با آن بازی تصویری کنیم تا یک ایده منسجم و ناب خلق کنیم. به عنوان مثال در کارتون زیر توریستی به تصویر کشیده شده که به مکان های تاریخی کشورهای مختلف رفته و با همان روش خلاقانه عکاسی کرده است. کارتونیست در عکس چهارم ضربه خود را به ذهن مخاطب وارد کرده است. در این عکس، توریست به کشوری سفر کرده است که انقلاب بزرگی آنجا در جریان است و این بازی تصویری را با مجسمه ای که انقلابیون در حال پایین کشیدن آن هستند انجام داده است.

aliasadi4

نظرتان را به کارتون دیگری نیز جلب می کنم که در آن کارتونیست علاوه بر استفاده از تکنیک های وارونه سازی و تشبیه، به تکنیک خیلی دور، خیلی نزدیک نیز توجه کرده است.

aliasadi5

کی از کارتونیست هایی که از تکنیک خیلی دور، خیلی نزدیک استفاده های متعدد و مکرر کرده؛ موردیلو هست که برای پایان این بحث بهتر است به نمونه هایی از کارهای این هنرمند بزرگ نگاهی بیاندازیم.

aliasadi6

aliasadi7

 .............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز