امروز : دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

در حاشیه هشتمین جشنواره سراسری کارتون حوزه هنری خراسان شمالی / مجتبی فیضی: کارتون و کاریکاتور کشور نیازمند حمایت بیشتر است

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

هنرمند کاریکاتوریست کشور گفت: هنر کاریکاتور برعکس افکار عمومی که آن را جابجایی چند چهره و اغراق در آن می‌دانند هنر سختی بوده و نیازمند حمایت بیشتر است. 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، مجتبی فیضی، هنرمند کاریکاتوریست اصفهانی با اشاره به دغدغه‌های هنرمندان به‌ویژه هنرمندان کاریکاتوریست کشور، اظهار داشت: هنر کاریکاتور هنر سختی بوده و لازم است حمایت بیشتری از این عرصه هنری صورت پذیرد.

وی با اظهار خرسندی از روند برگزاری جشنواره سراسری کاریکاتور خراسان شمالی، افزود: کاریکاتور به‌ویژه کاریکاتور موضوعی که این جشنواره در مورد آن فراخوان داده است، ذهن و فکر هنرمند را خسته و درگیر می‌کند و اگر از هنرمند حمایت نشود دلسرد و ناامید می‌شود.

فیضی با اشاره به بودجه ناچیز عرصه کاریکاتور، اضافه کرد: الآن به دلیل اینکه به هنر بها داده نمی‌شود هنرمندان در حاشیه قرار گرفته و اکثر آنها به اجبار در شغل‌هایی غیر از کار هنری مشغول هستند که از نظر مالی بیشتر از کار هنری آنها را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه این معضل گریبان من را هم گرفته و با اینکه سالیان سال در عرصه هنری فعال بودم، علی‌رغم میل باطنی به خاطر مسائل مالی به کار غیر هنری مشغول هستم.

این هنرمند در ادامه با اشاره به انتخاب موضوع اقتصاد مقاومتی برای هشتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی، مسئولیت هنر به‌ویژه هنر کاریکاتور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و تصریح کرد: کاریکاتور تأثیر ویژه‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: هنرمندان کاریکاتوریست از زاویه‌ای دیگر به رویدادهای اجتماعی نگاه کرده و نکات ظریفی که مردم آنها را عادی و بی‌اهمیت می‌بینند به شکل تصویر نشان می‌دهند و این تصاویر در ذهن مخاطب حک می‌شود.

فیضی با مثبت ارزیابی کردن جشنواره سراسری کاریکاتور خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در مقایسه با استان‌های بزرگ کشور از لحاظ برگزاری جشنواره و جوایزی که ارائه می‌دهند بیشترین آمار را دارد که زحمات عباس ناصری، کاریکاتوریست بین‌المللی خراسان شمالی در این عرصه ستودنی است.

وی با بیان اینکه جشنواره کاریکاتور خراسان شمالی جزء جشنواره‌های درجه یک کشور است، اضافه کرد: متأسفانه در دو سال اخیر نتوانستم در این جشنواره شرکت کنم؛ اما در دوره‌های گذشته آن حضور داشته و دو مقام هم کسب کرده‌ام.

فیضی ادامه داد: همیشه ارسال کار به این جشنواره از اولویت‌های اصلی من به شمار می‌رفت و تا دو سال پیش هرسال به این جشنواره اثر می‌فرستادم؛ اما از دو سال پیش به خاطر مشکلات اصلاً درزمینه کاریکاتور فعالیت نداشتم که اثری ارسال کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امسال به این جشنواره اثر ارسال می‌کند، اظهار داشت: امیدوارم این مصاحبه تلنگری باشد برای اینکه دوباره شروع به فعالیت کرده و انشاء الله در جشنواره شرکت کنم.

این هنرمند کارتونیست در ادامه با ارائه راهکارهایی برای ارتقای سطح جشنواره، اظهار کرد: بودجه‌ای که برای کاریکاتور در نظر گرفته‌اند نسبت به هزینه‌هایی که در عرصه‌های دیگر هنر و ورزش می‌شود بسیار ناچیز است؛ بنابراین اگر بودجه بهتری در نظر گرفته و تعداد جوایز و مسابقات افزایش یابد بسیار بهتر خواهد بود.

فیضی افزود: البته اقدام جشنواره کاریکاتور خراسان شمالی در تقدیر از نفرات برتر و ارسال کاتالوگ برای هنرمندان شایسته تقدیر است و این کار سبب می‌شود هنرمندان به‌ویژه کاریکاتوریست‌هایی که در آغاز این راه هنری هستند با انگیزه بیشتری آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

منبع

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز