امروز : پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

91/8/14= = = = داوري در کارتون ایران و حاشیه های آن به فلم استاد مسعود ضیایی زرد خشویی

 

داوري در کارتون ایران و حاشیه های آن
====================================================

هوالعليم

داوري در کارتون ایران و حاشیه های آن

به فلم استاد مسعود ضیایی زرد خشویی

هميشه داوري در جشنواره هاي کارتون مورد سئوال چالش و اعتراض بسياري از شرکت کنندگان بوده است خيلي کم پيش ميايد که يک داوري مورد اعتراض نباشد بهر حال از بين صد ها نفر تنها چند نفر برنده و ده ها نفر بازنده هستند برای روشن شدن ابهامات بسیاری از کارتونیست های جوانتر  در روند داوری آثار یک جشنواره این متن تهیه شده است در اين جا سعي ميشود روند داوري و انتخاب اثار در يک هيت داوري مورد بررسی قرار بگيرد  و چالش هاي پيش روي آن بيشتر مشخص گردد

 

1. تيم داوري :

(اندرین جمع شررها ز کجاست؟ )

بهترين تيم داوري ميبايست ترکيبي از نخبگان و پيشکسوتان و مدرسان باشد چنين ترکيبي ميتواند اثر شايسته را از نظر هنري و هم از نظر شباهت مورد ارزيابي قرار دهند. يک تيم خوب داوري هم به کارتونيست هایي نياز دارد که قدرت تشخيص آثار مشابه را با توجه به آرشيو ذهني خوبشان دارد و هم نياز به کارتونسيت هاي باتجربه اي  که درک درستي از کاريکاتورنمايشگاهي  ومشخصه هاي هنري آن دارند. تیم داوری عموما بر اساس چهار خصوصیت داور که شامل تجربه دانش قضاوت بی طرفانه و آرشیو ذهنی مناسب از آثار کارتون نمایشگاهی مطبوعاتی مورد نیاز انتخاب میگردد...

2. روند داوري :

( ..آنکه ضمیر دانه راعلت میوه میکند.!)

داوري بر اساس6 اصل مهم صورت مي پذيرد

1. موضوع يعني اثر با موضوع جشنواره هماهنگ  باشد

2. ايده يعني هنرمند ايده خلاقانه براي طراحي موضوع داشته باشد

3. طراحي يعني ايده خلاقانه از طراحي مناسبي برخوردار باشد

4. فضا سازي يعني هنرمند در ترکيب بندي رنگ کمپوزيسيون چيدمان عناصرو .. اصول هنري را رعايت کند و از اين اصول براي بهتر نشان دادن ايده اش استفاده کند

5.شباهت يعني اثري که داراي شباهت ناگزير و گزير باشد با داشتن تمام آن چهار اصل اوليه از شانس کسب جايزه برخوردار نخواهد بود

6 .مفهوم اثر: یعنی اثری که قابل فهم برای همه باشد، نه معما ایجاد کند که قابل حل نباشد، نه یک پازل سخت؛ بلکه مفهوم اثر بسرعت قابل درک برای مخاطب باشد. تقریبا زمان دریافت یک اثر را از 5 تا بیست ثانیه برآورد میکنند

3.سليقه داوران :

( چون دلت با من نباشد همنشینی سود نیست)

مشخصا سليقه داوران در يک داوري نقش دارد اما اين سليقه غالب بر آن نيست يعني اثري که شش اصل بالايي را نداشته باشد نميتواند مورد ارزيابي سليقه داوري قرار گيرد و سليقه عموما بعد داشتن اصول ششگانه داوري ميتواند اعمال شود

4.داوري اينترنتي :

( چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند)

بد ترين نوع داوري موجود در جشنواره هاست که بدليل عدم بحث چالش و نظرات داوران و فقط با دادن نمره يا انتخاب اثر، آثار برتر انتخاب ميشوند. مضرات داوري اینترنتی بدين شرح است 1.آثار مشابه ممکن است توسط  يک داور مشخص باشد اما توسط داوران ديگر از امتياز بالايي برخوردار و انتخاب شود

2.وجود نداشتن بحث و چالش فکري بين داوران مانع کشف  حقيقت و اثر برتر خواهد شد

3. نود درصد از این نوع داوری رضایت ندارند، این روش مورد اعتماد اکثر شرکت کنندگان نمیباشد و هنرمندانی که به یک جشنواره با ارسال اثر اعتماد کرده اند متوقع هستند آثارشان در یک فضای حقیقی و نه مجازی مورد قضاوت قرار گیرد

4. احتمال تبانی و فساد آرا ی داوران ونفوذ برگزارکنندگان  در این روش بیشتر است

5. جلسه داوري و هیت انتخاب پیش از داوری:

(عقل اگر سلطان این اقلیم شد)

بهترین نوع داوری اول داوری با حضور همه داوران و بحث و گفتگو با دلایل برای رد یا قبول یک اثر است، دوما ترکیبی است یعنی در صورت مشکل برای حضور بعضی از داوران خارجی به صورت حضوری و اینترنتی برگزار گردد. البته باید آثار منتخب بعد از چند پروسه انتخاب و گفتگو با داوران داخلی و خارجی مجددا برای داوران خارجی ارسال و از آنها نظر نهایی استنتاج گردد. این دو روش از سالم ترین روش های داوری است، البته اهمیت هیئت انتخاب بسیار زیاد است چرا که هیئت انتخاب میبایست آثار مشابه و ضعیف را بر اساس همان شش اصل جدا کند تا داوران فقط روی آثار نهایی بحث و چالش داشته باشند لذا نقش هیئت های انتخاب و دانش و تجربه و همچنین آشنایی با آثار جشنواره های قبلی برای حذف آثار مشابه در انتخاب نهایی بسیار مهم ارزیابی میشود

6.اعتراضات به داوري:

( گرتو پنداری به حسن تونگاری هست نیست)

طبيعي ست و بايد در صورت ايرادات مستند و درست به آن رسيدگي شود اما اعتراضات درست بيشتر از آنکه براين متمرکز باشد که چرا اثر من انتخاب نشده يا حذف شده بايد برآثار برنده متمرکز باشد و با ارايه دلايل انتخاب اين اثار را به نقد بکشد مانند تشابه اثر برندگان ویا دلایل مستند فنی هنری برای نقض یک اثر. مثلا در جایی خواندم این آثار انتخابی چه ربطی به موضوع دارد متاسفانه درک این موضوع برای بعضی ها بعد از سالها شرکت در مسابقات سخت است که بعضی موضوع ها همپوشانی دارند یعنی فرضا موضوع محیط زیست با موضوع فضای شهری میتواند گاهی آثار مشترکی خلق کند همچنان که موضوع جنگ نرم و موضوع رسانه های دیجیتال نیز چرا که یکی ازابزار قدرتمند جنگ نرم همین رسانه ای دیجیتال و شبکه های اینترنتی است

7.حذف شده هاي داوري

(آنچه نبردست وهم عقل ندیدست  وفهم!)

چيزي که باعت حذف يک اثر ميشود 1. تشابه 2. طراحي ضعيف 3. نامربوط بودن به موضوع جشنواره 4.غير اخلاقي بودن و توهين آميز بودن به مذاهب و نژاد ها  5.عدم کسب حداقل امتياز از آراي داوران انتخابي 6. نامفهوم بودن اثر و پیچیدگی در ادراک

8. منتخبين داوري از میان آثار

( کو نگنجد به میان چون به میان می آید! )

کارتون های منتخب هیئت داوری از میان آثار رسیده لزوماهمیشه  نمیتوانند کارهای درخشانی باشند چرا که این امر بستگی به تعداد اثار مهم و با کیفیت به جشنواره دارد وقتی ورودی یک چشنواره با آثار خوب صورت نگرفته نهایتا اثار منتخب نیز درخشان نخواهند بود لذا همیشه باید یک جشنواره را با آثار ارسالی اش مورد نقد قرار داد و نه تنها خروجی اش را ارزیابی  کرد.

9. مدعیان و داوری:

( با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی )!

متاسفانه چیزی که باب شده است و فقط هم مختص جشنواره های ماست این است تعدادی از هنرمندان اگر در یک جشنواره جایزه بردند توقع دارند همه جا برنده باشند که این موضوع چنان برای آنان توهم ایجاد کرده که حتی گاهی با زنگ زدن به دبیران جشنواره تهدید میکنند که اگر فلان کس یا فلان کس داور باشند ما شرکت نمیکنیم حتی هیئت داوران باید سلیقه آنها باشد تا در یک مسابقه شرکت کنند خیلی جای تاسف است شما در هیچ کجای جهان چنین سیستمی نمی بینید، هیئت های داوری و دبیران باید دقت کنند که هرگز تحت تاثیر این جو سازی های غلط نباشند و بهتراست  جشنواره های کارتون بیشتر به کسانی بها دهند  که هدفشان فقط بردن و حذف کردن دیگران نیست بلکه شرکت در یک گفتمان سالم با نشاط  تصویری طنز برای طرح موضوعات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی است البته عدم درآمد کارتونیست های ما از طریق نشریات و تنها وسیله کسب درآمدشان از طریق جشنواره ها این نوع تفکر غلط و احساس ناخوشایند و فشار عصبی را در جشنواره ها ایجاد کرده است که باید این وضعیت توسط برگزارکنندگان جشنواره ها مدیریت گردد

10.داوری و جشنواره با آثار پنهان:

(تو اگر جرعه نریزی بر خاک... خاک را از تو خبرها ز کجاست)!

یکی دیگر از مسایل بعضی جشنواره ها این است که با آب و تاب  وتبلیغات فراوان فراخوان جشنواره میدهند، اما ماه ها میگذرد اما جشنواره هیچ خبری از زمان داوری، منتخبان اولیه و غیره ... بیرون نمی دهد , و بعضی جشنواره ها  بدتر از آن اینکه هیچ اثر منتخبی را منتشر نمیکنند. انتشار آثار برنده حق همه شرکت کنندگان است هنرمندان مایلند ببینند این جشنواره چه آثاری را بعنوان اثار برتر انتخاب کرده، شاید اعترضاتی و شکایات و تشابهاتی باشد که مثل همه جشنواره های عالم هنرمندان حق دارند ببینند و نظر دهند  اینگونه برخورد با شرکت کنندگانی که با ارسال اثر به جشنواره و برگزارکنندگانش اعتماد کرده اند بنوعی بی احترامی است و  سلامت جشنواره را زیر سئوال میبرد. از طرفی جشنواره هایی هم هستند که متناسفانه نمیتوانند به تعهدات خود از قبیل جوایز برندگان، دستمزد داوری را بعد از ماه ها پرداخت نمایند که این هم جای تاسف است .

 

بیش مگو حجت و برهان که عشق.... درخمشی حجت وبرهان ماست!

====================================================

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز