امروز : چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

91/10/6= = = = یادداشت استاد جواد علیزاده برای اولیــن سالگرد مجله ی کارتون

یادداشت استاد جواد علیزاده برای اولیــن سالگرد مجله ی کارتون
====================================================

سالگرد" مجله ی کارتون را به عباس ناصری کاریکاتوریست پر تلاش و پرسابقه تبریک می گویم. عباس ناصری فرقی که با برخی گردانندگان سایتهای کارتونی دارد اینست که وی خودش یکپا کارتونیست حرفه ای و با سابقه است و قریب به20 سال سابقه کار مدام مطبوعاتی (با حق الزحمه های ناچیز!) را دارد و در طول این سالها سختی های این حرفه را حسابی کشیده و عشق خود را به کاریکاتور اثبات کرده و با کار درمطبوعات، تجارب گرانبهایی را در زمینه اجرا و سوژه یابی و شناخت و آسیب شناسی معضلات جامعه به دست آورده و به عنوان یک کارتونیست ژورنالیستی نقش خود را در ترویج انتقاد پذیری در جامعه و هویت بخشی به کارتون ملی و بومی ایفا کرده است و از سویی در عرصه کارتون جشنواره ای نیز سوابق درخشانی داشته و جوایز با ارزشی را در ایران و ایتالیا و ترکیه و... به دست آورده است..... و در شرایطی که این روزها اکثر سایتهای کارتونی در ایران و جهان توسط کسانی اداره می شود که سابقه چندانی در کارتون مطیوعاتی ندارند وصرفا مدیران خوبی هستند با روابط عمومی خوبتر، عباس ناصری کارتونیستی است که کاملا صلاحیت اداره ی یک سایت کارتونی را دارد زیرا همانطور که ذکر شد، امتحان عملی خود را در هر دو عرصه ی کارتون، به خوبی پس داده است.

حتما کارتونیستها می دانند پایه و اساس کارتون "انتقاد" است که در قالب کارتون مطبوعاتی نمود پیدا می کند از اینرو، کارتون مطبوعاتی مهم ترین شاخص و نشانه دموکراسی و آزادی بیان در هر جامعه ای به شمار می رود طوریکه در خارج اکثر کارتونیستها ابتدا در مطبوعات تجربه اندوزی می کنند و سپس در جشنواره ها شرکت می کنند اما در اینجا این روند به چند دلیل معکوس شده است! :

-در جامعه ی ما کارتون به عنوان یک شغل با ثبات هنوز جا نیفتاده است2- به جهت عدم رعایت قانون کپی رایت و حق چاپ در اینجا، مطبوعات، احساس نیاز به استخدام کارتونیست ندارند 3-اکثر مدیران مطبوعات با نگرانی و بی میلی کارتون چاپ می کنند، 4-حق الزحمه ها ی پرداختی و گاه نپرداختی! بسیار ناچیز است 5-سوءتفاهم ها و سوء تعبیرها از برخی کارتون های چاپ شده و پیامدها و دردسر های حاصله برای کارتونیست هم که جای خود را دارد!......لذا به دلایل فوق، اکثر کارتونیستها شرکت در جشنواره های داخلی و خارجی با درد سر کمتر و درآمد ارزی بیشتر! را به کار در مطبوعات ترجیح می دهند که کاملا حق هم دارند کما اینکه خود نگارنده هم در آستانه بازنشستگی! برای کسب درآمد احتمالی جهت استمرار انتشار مجله ام، در برخی جشنواره های خارجی شرکت می کنم! از اینرو برای اطلاع از آخرین شرایط مسابقات و جشنواره ها سایتهای کارتونی از جمله سایت ایران کارتون و سایت کارتون مگ، بهترین مرجع برای کارتونیستها هستند.

سایت کارتون مگ آنقدر به روز و به لحظه است که من خودم همیشه آخرین اخبار نمایشگاهها و نتایج مسابقات و اعلام جوایز را از این سایت به دست می آورم. فقط می ماند یک اشکال کوچک که بهتر است در ترجمه ی اخبار جشنواره های خارجی به ویژه در ترجمه موضوع مسابقات دقت بیشتری اعمال شود از جمله جشنواره اخیر هلند که موضوعش "پیشداوری و قضاوت کلیشه ای" بود اما به اشتباه " قضاوت عجولانه و متحجرانه" ترجمه شده بود. البته همه اشتباه می کنند اما در چنین مواقع شبهه انگیز، بهتر است موضوع جشنواره به همان زبان اصلی درج شود و ترجمه اش باشد به عهده خود کارتونیستهای شرکت کننده! .. در پایان بار دیگر جشن تولد مجله کارتون را به عباس ناصری و جامعه کارتونیستهای بجنوردی تبریک می گویم.

جوادعلیزاده

مجله ی کارتون صمیمانه از استاد علیزاده عزیز و بزرگوار تشکر می کند و برای ایشان آرزوی سلامت، سربلندی و سعادت دارد

====================================================

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز