امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

:::

Pic 2 cartoonmagsoheilmohamadibaznashrvirangar

= 98/07/29 =

این بازنشرهای ویرانگر / یادداشتی از سهیل محمدی

_________________________________________

این مطلب را شاید بارها شنیده اید که قبل از ورود اینترنت به جهان امروز , پیدا کردن تصاویر آثار هنری کمی دشوار و بعضی اوقات نیازمند سفرهای طولانی به شهرهای بزرگ بود . 

امروزه با وجود ابزار قدرتمندی چون اینترنت , دسترسی شگفت انگیزی به دنیای اطلاعات به وجود آمده است . این دسترسی ساده و بدون دردسر امروزی با وجود مزایای فراوان خود  اما چالش های جدیدی را هم به وجود آورده که از جمله آن می توان به امکان بازنشر آثاری که قابلیت انتشار در فضای مجازی را دارند اشاره کرد .

بازنشرهایی که در پاره ای مواقع آن چنان بی قاعده و قانون و بدون رعایت اخلاق حرفه ای اتفاق می افتند که می توانند حتی تا مرز نابودی آن حرفه نیز پیش بروند .

مالکیت محتوایی به نام تصویر , امروزه به مفهومی غیر قابل درک برای بسیاری افراد  تبدیل شده . این اشخاص با تصور اینکه هر آنچه در جهان اینترنت به عنوان یک تصویر قابل استفاده برایشان قابل رویت است فاقد هرگونه مالکیت مادی و معنوی ست , خود را مجاز به بازنشر بدون اجازه این تصاویر و حتی استفاده از آنها می دانند .

غافل از آنکه ادامه این روند منتج به نابودی زندگی حرفه ای هنرمندانی ست که از طریق تولید و نشر آثار هنری قابل انتشار امرار معاش می کنند .

اجازه بدهید برای روشن تر شدن این ماجرا مثالی بزنم  .

طراحی را فرض کنید که در زمینه هنری خود برای نشریه ای کار می کند .

به فرض اگر زمانی آن نشریه تصمیم بگیرد از آثار طراحان دیگر که در فضای مجازی توسط دیگران بدون اجازه بازنشر شده استفاده کند , دیگر دلیلی برای پرداخت هزینه به طراح خود جهت تولید اثر نمی بیند چرا که محتوای بصری مورد نیازش  را از طریق بازنشرهای غیر مجاز , رایگان تهیه کرده است .

حال در این چرخه معیوب مقصر چه کسی است ؟

افرادی که بدون اجازه هنرمند و ذکر نام صاحب اثر , اثر او را به راحتی و بدون درنظر گرفتن عواقب عملکرد خود ، در فضای مجازی یا صفحات شخصی خودشان  بازنشر کرده اند ، علاوه بر سهولت دادن به  امکان سواستفاده از تصاویر دارای مالکیت  ، ناخواسته باور اشتباهی را هم مبنی بر عدم نیاز به کسب اجازه از صاحب اثر ، هنگام بازنشر آن در بین مخاطبانشان ترویج کرده اند .

یا صاحب آن نشریه ، موسسه و یا هر شخص دیگری که صرفا بخاطرعدم تمایل به صرف هزینه برای به دست آوردن محتوای مورد نیازش ، از آن تصاویر دارای مالکیت ، بدون اجازه صاحب اثر استفاده می کند  .

بله ، بی تردید هردو مقصرند .

اجازه بدهید با مثالی دیگر کلی تر به این موضوع اشاره  کنم .

 تصور کنید بطور تصادفی شئ  باارزشی  پیدا می کنید .

آیا یک فرد دارای وجدان بیدار و مقید به اصول اخلاقی هرگز حاضر خواهد بود آن را بلافاصله در جیب خود گذاشته و بدون درنظر گرفتن این که آن شئ  مالکی دارد و بدون تلاش برای پیدا کردن صاحب آن شئ  ، از آن استفاده کند ؟

البته ممکن است این سوال در ذهن خوانندگان این متن ایجاد شود که استفاده از کپی یک تصویر مجازی چیزی از اصل تصویر کم نمی کند و اصل تصویر همچنان در مالکیت صاحب اصلی اثر باقی می ماند . در جواب به مثال قبلی نگاهی دوباره بیاندازید . اگر بازنشرهای غیر مجاز و بدون اجازه در فضای مجازی به کرات اتفاق افتد ، صاحب اثر دیگر دستمزدی بابت بازنشر اثرش دریافت نمی کند و در نتیجه مدتها کار و فعالیت وی که مخاطبان زیادی هم داشته ، بدون دریافت هیچ حق الزحمه ای توسط دیگران استفاده می شود .

حال خودتان را جای آن هنرمند بگذارید . تا چه زمانی می توانید بدون دریافت حق الزحمه  به شغل و حرفه خود ادامه دهید ؟

اگر پای درددل طراحان و نقاشان ، گرافیستها ، عکاسان ، تصویرسازها ، کارتونیستها و کاریکاتوریستها ، حتی هنرمندان انواع شاخه های ادبی و بطور کلی هرکدام از هنرمندان دیگری که آثارشان قابلیت انتشار در فضای مجازی را دارد بنشینید ، برخی از آنها به شما خواهند گفت که با بازنشر بدون اجازه  آثارشان در فضای مجازی و بعضی اوقات حتی بدون ذکر نامشان مواجه شده اند .

این بازنشرهای غیرمجاز که به نوعی نافی وجود مالکیت برای تصاویر در فضای مجازی هستند , در نهایت منجر به نابودی زندگی حرفه ای تولیدکنندگان همان آثار هنری خواهد شد . پس اگر مخاطب این آثار در فضای مجازی هستید و  آنها برایتان جذاب بودند  و اگر می خواهید تولید این آثار  ادامه داشته باشد ، هرگز بدون اجازه صاحب اثر آن را منتشر نکنید و این امر مهم و ضروری را به افرادی که شاید هنوز آن طور که باید متوجه اهمیت آن نشده اند یادآوری کنید .

سهیل محمدی

27/7/1398

 .............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز