امروز : پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

Pic 2 cartoonmagaydinarjmandi

ترامپیست‌ها و عناد با هنر / روایت حذف آیدین ارجمندی از داوری Adobe Award

_________________________________________

تحریم‌ها باعث حذف طراح ایرانی از هیأت داوران Adobe Award شد

ترامپیست‌ها و عناد با هنر

آیدین ارجمندی

طراح

شاید برای من که چند سالی هست به تدریس در حوزه دیزاین ازجمله تدریس نرم افزار‌های adobe مشغول هستم خبری خوشحال کننده‌تر از دعوت شدن به عنوان ژوری adobe award 2019 نباشد. در حالی که پیش از این تجربه داوری هشت دوره فستیوال‌های بین‌المللی دیزاین در کشورهای مختلف را داشته‌ام با دریافت ایمیلی از Adobe award جهت داوری این رویداد که هر ساله در سانفرانسیسکو به قضاوت آثار طراحان جوان از سراسر دنیا که با نرم افزار‌های تولید شرکت adobe از جمله فتوشاپ و ایلوستریتور خلق شده‌اند می پردازد به اولین طراح ایرانی که داوری این فستیوال را بر عهده دارد بدل شدم. با توجه به اینکه مشکلات ویزا برای ما عموماً وجود دارد اکثر رویداد‌هایی که تا کنون داوری آنها را بر عهده داشته‌ام را یا با استفاده از پنل داوری آنلاین و یا با بهره‌گیری از ویدئو کنفرانس قضاوت کرده لذا بیمی از محدودیت صدور ویزا توسط ایالات متحده نداشتم. هنوز دو هفته از دریافت اولین ایمیل نگذشته بود که‌ ایمیل دیگری از adobe برایم ارسال شد که پس از یک عذرخواهی غلیظ به اطلاعم رساند که تیم حقوقی این مجموعه متذکر شده که به واسطه تحریم‌های امریکا علیه ایران، امکان همکاری این مجموعه با من در حال حاضر وجود ندارد و لاجرم من از لیست داوران این رویداد مهم بین‌المللی کنار گذارده شده ام.

تجربه داوری در مسابقات بین‌المللی دیزاین و پیوند آن با مقوله تحریم سابقاً نیز در مرحله پرداخت حق الزحمه از سوی طرف خارجی گریبان مرا گرفته بود که در بیشتر موارد راهکارهایی برای آن وجود داشت اما هرگز با چنین رفتار تبعیض آمیزی از سوی جوامعی که علی الدوام مدعی مقابله با وجوه مختلف تبعیض هستند مواجه نشده بودم؛ تبعیضی صرفاً به واسطه محل تولد و نه چیزی دیگر. هرچندadobe در پاسخ، محدودیت‌های قانونی را عامل این تصمیم خواند و تأکید کرد که این موضوع به هیچ عنوان شخصی نیست اما این پاسخ نتوانست من را قانع کند. با توجه به اینکه اخیراً نیز برای عضویت در هیأت ژوری فستیوال طراحی نورپردازی LIT Awardدر لس‌آنجلس امریکا نیز دعوت شده‌ام این احتمال را می‌دهم که محدودیت‌های ایجاد شده اخیر مانعی برای حضورم در این رویداد نیز باشد هرچند که امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد، هرچند شاید لازم است خود را برای ابعاد تازه‌ای از تأثیر تحریم‌ها بر روی زندگی آماده کنم.

در حالی که طی چند ماه اخیر بدون هیچ مشکلی فستیوال A’Design Award در ایتالیا و Asia Design Prize در کره جنوبی را داوری کردم اینکه یک مجموعه بزرگ خارجی بخاطر حفظ منافعش تن به چنین قوانین تبعیض‌آمیز و ضد بشری دهد، برای من که از این موضوع متضرر شده ام، هرچند ناراحت کننده است اما با نگاهی به عملکرد مجموعه‌های فعال در حوزه رویداد‌های هنری در ایران آنچه مرا دچار بی‌انگیزگی می کند نادیده گرفتن تجربیاتم در این حوزه توسط مجموعه‌های داخلیست، کما اینکه با وجود داوری هشت فستیوال بین‌المللی هنوز حتی یک رویداد استانی در ایران نیز جهت همکاری از من دعوتی به عمل نیاورده است.

منبع

 .............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز