امروز : شنبه, 01 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

نشست خبری مسابقه پایان یک داعش

__________________________________________

به گزارش سایت هنر مقاومت نشست خبری مسابقه «پایان یک داعش» که پیش از این با نام «پایان تروریسم» مطرح شده بود، صبح امروز ۸ آذرماه با حضور مسعود نجابتی مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح و مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این رویداد در محل بنیاد روایت فتح برگزار شد.

مسعود شجاعی طباطبایی با بیان اینکه این مسابقه از ۲ ماه قبل و بعد از صحبت های سردار قاسم سلیمانی مبنی بر پایان یافتن و زوال داعش تا سه ماه دیگر شکل گرفت، گفت: گرچه سردار مدافع حرم قاسم سلیمانی ۲ ماه پیش گفتند بعد از ۳ ماه طومار داعش برچیده می شود و ما نیز این مسابقه را با نام «پایان تروریسم» به همت بنیاد روایت فتح راه اندازی کردیم، اما سردار با سرعت بالا و کمتر از سه ماه این اتفاق را رقم زدند و امروز با نابودی گروهک های تروریسمی در منطقه و موج شادمانی مردم رو به رو هستیم و برای همین ما موضوع داعش را در اولویت گذاشتیم و نام این مسابقه را به «پایان یک داعش» تغییر دادیم.

وی ادامه داد: این عنوان را آقای فاضل نظری پیشنهاد دادند و یک ظرافتی در آوردن کلمه «یک» در این عنوان وجود دارد. این کلمه به حسن ظریفی از بیانات مقام معظم رهبری اشاره دارد که روزی که اعلام شد داعش در منطقه پایان یافته است، فرمودند به دشمنان دیگر که به شکل های مختلف شیطنت هایشان بروز خواهد کرد، باید توجه شود.

طباطبایی با اشاره به اینکه این مسابقه در بخش های کارتون، کاریکاتور و پوستر برگزار می شود، بیان کرد: در بخش کارتون دو اتفاق بزرگ مورد نظر ماست؛ در بحث پایان داعش دو اتفاق آزادسازی موصل و حلب نقاط عطف بودند و برای همین علاوه بر موضوع «پایان تروریسم» دو موضوع «حلب آزاد شد» و «موصل آزاد شد» را نیز گنجانده ایم. در بخش کاریکاتور چهره نیز چهره های بنیامین نتانیاهو، دونالد ترامپ، آنگ سان سوچی و محمد بن سلیمان را مطرح کردیم.

وی درباره انتخاب چهره ها برای بخش کاریکاتور توضیح داد: ترامپ و دولت آمریکا مشکلاتی در منطقه ایجاد کردند که کاملا مشخص است و درباره نتانیاهو نیز باید گفت در این دوره حضور داعش در منطقه یک تیر به سمت رژیم صهیونیستی شلیک نشد و آنها از مجروحان داعش تیمار هم کردند. محمد بن سلیمان نیز نقشش در پشت پرده حرکت های ضدایرانی آل سعود مشخص است. از سوی دیگر آن سانگ سوچی با آنکه جایزه نوبل دریافت کرده است، اما در حال حاضر که مردم میانمار قتل عام می شوند در دولت میانمار قرار دارد و کاری برای مردم نمی کند.

دبیر مسابقه «پایان یک داعش» اظهار کرد: ما تصمیم داریم آثار این مسابقه به برپایی یک نمایشگاه ختم نشود و در سطح شهر و دیگر استان ها و همچنین فضای مجازی هم دیده شود. به گمان من فضاهای نمایشگاهی گورستان آثار هنری هستند و این آثار باید در سطح شهر دیده شوند و با عموم مردم ارتباط بگیرند.

در ادامه شجاعی طباطبایی با انتقاد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل ورود نکردن به مفاهیم ارزشی و بردن فضای عمومی هنر به سمت هنر فرمالیستی گفت: در جشنواره تجسمی سال گذشته تنها دو اثر با موضوع دفاع مقدس در جشنواره حضور داشت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مفاهیم ارزشی ورود نمی کند و اتفاقات به سمت رویدادهایی است که به شکل بهتر در دیگر کشورها در حال رخ دادن است و دنبال بی ینال های ونیز و... هستند.

دبیر مسابقه پایان یک داعش همچنین در پاسخ به انتقادی درباره تأثیر منفی پرداختن به ولیعهد رژیم آل‌سعود در روابط دیپلماتیک هم تصریح کرد: ما باکی نداریم که پشت پرده رژیم آل‌سعود را افشا کنیم و با دولت متخاصم و هتاک مقابله کرده و جواب آنها را در قالب هنر بدهیم. وی گفت: معمولاً در مسابقات با موضوع داعش، از کشورهای مختلف اروپایی، آسیای شرقی و آمریکای لاتین شرکت‌کننده داریم و این موضوع مختص به کشورهای مسلمان نیست. حتی از آمریکا شرکت‌کننده داشتیم و وقتی برای مسابقه «ترامپیسم» شرکت کردند، از طرف دولت آمریکا با مشکلات عدیده مواجه شدند.

در ادامه نشست مسعود نجابتی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اینکه در بخش پوستر عنوان شده که آثار با نگاه طنز باید خلق شوند، این به چه معناست، بیان کرد: این اتفاق برای نخستین بار است که در عرصه گرافیک کشور رخ می دهد. مدت‌هاست موج تایپوگرافی فضای پوستر را در بر گرفته است و تولیدات عموما مبتنی بر فرم است. این نوع پوسترها در جای خود ارزشمند هستند مثلا رویدادی مانند «اسماءالحسنی» بسیار ارزشمند است با اینهمه یک ژانر در گرافیک ایران مورد غفلت واقع شده و آن هم آثاری است که اساسشان بر تصاویری است که آن تصاویر از جنس طنز هستند. ما هدفمان تقویت این بخش از گرافیک بود.

در ادامه شجاعی طباطبایی با انتقاد از رسانه ملی که شادی پایان داعش را خیلی مورد توجه قرار نداد، این مسابقه را توجه هنرمندان به موضوعات روز و غرور ملی دانست.

دبیر مسابقه «پایان یک داعش» جوایز این مسابقه را به شرح زیر اعلام کرد:

بخش کارتون

جایزه اول: دو هزار دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر

جایزه دوم: ۱۵۰۰ دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر

جایزه سوم: هزار دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر

بخش کاریکاتور

جایزه اول: دو هزار دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر

جایزه دوم: ۱۵۰۰ دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر

جایزه سوم: هزار دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر

بخش پوستر

۵ جایزه دو میلیون تومانی به همراه تندیس و لوح تقدیر

داوران مسابقه نیز محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی، محمدرضا دوست محمدی از ایران، سیلوانو ملو از برزیل و الکساندرفالدین از روسیه هستند.

علاقمندان تا ۱۵ دی برای حضور در این مسابقه مهلت دارند تا آثارشان را ارایه کنند و اوایل اسفندماه نیز اختتامیه آن برپا خواهد شد.

 

برای مشاهده ی فراخوان اینجا را کلیک کنید

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز