امروز : سه شنبه, 28 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

:::

در حاشیه هشتمین جشنواره سراسری کارتون حوزه هنری خراسان شمالی / پیام پورفلاح: لزوم پرداخت هنرمندانه‌تر به موضوعات جشنواره سراسری کاریکاتور خراسان شمالی

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

هنرمند کاریکاتور و تصویرگر مطرح اصفهان با تأکید بر لزوم پرداخت هنرمندانه‌تر به موضوعات جشنواره سراسری کاریکاتور خراسان شمالی، گفت: می‌توان حتی بدون اسم آوردن از موضوعات، خیلی هنرمندانه‌تر به موضوع پرداخت و به این طریق از شعارزدگی جشنواره جلوگیری کرد. 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، پیام پورفلاح، کارتونیست، تصویرگر و مدیر خانه کاریکاتور اصفهان، با اشاره به موضوع هشتمین جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی با موضوع اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: با پرداخت هنرمندانه‌تر به موضوع، می‌توانیم جشنواره‌ای داشته باشیم که بدون اشاره‌ای به اسم اقتصاد مقاومتی، به فرهنگ مرتبط با اقتصاد مقاومتی کمک کند.

وی با بیان اینکه به طور کلی نسبت به اقتصاد مقاومتی در همه زمینه‌ها خیلی شعاری رفتار شده است، افزود: کاریکاتور خواه ناخواه در فرهنگ جامعه تأثیر بسیاری دارد و در دنیا گاهی برخی از حکومت‌ها، نهادها و دستگاه‌ها چه با نیت مثبت و چه منفی از کاریکاتور به عنوان ابزاری برای فرهنگ‌سازی استفاده می‌کنند.

پور فلاح اضافه کرد: کاریکاتور در فرهنگ‌سازی موضوعات گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... توانمندی بسیاری دارد و به طور یقین به دلیل بیان طنز، نگاه نقادانه و ارتباط راحت‌تر و سریع‌تر با مخاطب نقش پررنگی در فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر در عرصه کاریکاتور بسترهای لازم برای خلق آثار مناسب فراهم شده و شرایط چاپ و انتشار آن در بین مردم و مسئولان فراهم شود کاریکاتور می‌تواند در فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی در سطوح گوناگون مؤثر باشد.

مدرس حوزه هنری اصفهان در ادامه با استقبال از برگزاری هشتمین جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی، اظهار کرد: به طور کلی روند برگزاری این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل از نظر ویژگی‌های حرفه‌ای، ساختار اجرایی، شکل و شمایل جشنواره و گرافیک، جوایز و داوران رشد قابل‌توجهی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌ای با این تداوم و تنوع برگزیدگان و داوران، نتایج خوبی به همراه دارد؛ اما اگر این جشنواره موضوعات شعاری کمتری داشته باشد، موضوعات هنرمندانه‌تر انتخاب شود و کاریکاتور در اختیار موضوع نباشد این جشنواره مفیدتر و پربارتر می‌شود.

به گفته این هنرمند اگر کاریکاتور در اختیار موضوعات باشد جشنواره روندی تکرارشونده به خود می‌گیرد و ممکن است آثار خیلی به هم شباهت داشته باشند، به عنوان مثال امکان دارد آثار این دوره با آثار جشنواره نفوذ شبیه هم باشند.

پورفلاح اظهار داشت: در این راستا می‌توان هنر و کاریکاتور را محور قرار داد به طوری که کاریکاتور و موضوع در کنار هم مطرح شوند و موضوعات گوناگون را به زبان هنرمندان و کاریکاتور بیان کرد؛ به این معنی که کاریکاتوریست‌ها روایت خود را نسبت به موضوعات بیان کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما همیشه در خانه کاریکاتور اصفهان برای حضور در جشنواره‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم، افزود: حضور هنرمندان اصفهانی در دوره‌های قبل جشنواره کاریکاتور خراسان شمالی خیلی پررنگ بود و در این دوره هم مثل جشنواره‌های گذشته برای حضور بهتر برنامه‌ریزی کرده و شرکت در جشنواره را به دوستان و هنرمندان پیشنهاد می‌کنیم.

این هنرمند کاریکاتور گفت: اگر کار و اثر خوبی خلق کنم که من را راضی کند و بتوانم از آن اثر لذت ببرم، حتماً آن را به جشنواره ارسال کرده و در جشنواره شرکت می‌کنم.

منبع

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز