امروز : پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

 

آیت نادری: تأسیس انجمن کاریکاتور ایران ضروری است

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

مصاحبه اختصاصی:

برنده چند دوره جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی گفت: برای رفع مشکلات و مطالبات هنرمندان کارتونیست، تشکیل انجمن کاریکاتور ایران با مشارکت همه هنرمندان حرفه‌ای کشور ضروری است.

آیت نادری اظهار کرد: کاریکاتور در لغت به معنای طراحی اغراق‌آمیز است اما امروزه به نوعی طنز تصویری اطلاق می‌شود که در آن هنرمند برای بیان یک موضوع یا اتفاق، با نبوغ و خلاقیت دست به ابتکار تصویری می‌زند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز کارتون و کاریکاتور در کشور به جایگاه شایسته و بایسته خود نرسیده است، افزود: در این زمینه مسئولان و متولیان امر به‌جز در مورد تعداد معدودی هنرمند پیشکسوت و صاحب‌نام، به هنر سایر هنرمندان فعال در این رشته ارج نمی‌نهند.

نادری ادامه داد: از نظر اقتصادی و درآمدزایی هم هنرمندان کارتونیست به این رشته نگاه شغلی نداشته، غالب کارتونیست‌ها شغلی به غیر از طراحی کارتون و کاریکاتور دارند و تنها تعداد معدودی هنرمند کارتونیست در کشور هستند که توانسته‌اند با هنر و اعتبار خود در رشته کاریکاتور فعالیت شغلی و درآمدزایی مناسب داشته باشند.

وی تصریح کرد: اکنون رشته کاریکاتور در جامعه بین‌المللی جایگاه بالایی دارد اما در کشور ما به دلیل کم‌توجهی مسئولان فرهنگی و نبود شرایط امن برای فعالیت هنرمندان این رشته، کاریکاتور از نظر مالی و اعتباری جایگاه مناسبی ندارد.

نادری با تأکید بر افزایش توجه مسئولان فرهنگی به مقوله تأثیرگذار کاریکاتور و کارتون در کشور، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت بالای هنرمندان رشته کاریکاتور در فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر تأثیرگذاری این رشته هنری در کشور را افزایش می‌دهد.

وی چاپ و انتشار نشریات تخصصی بیشتر درزمینهٔ کارتون و کاریکاتور، تأسیس انجمن کاریکاتور ایران برای ساماندهی شرایط موجود، افزایش توجه به هنرمندان و استعدادهای شهرستانی و توجه به مطالبات این حوزه از سوی وزارت ارشاد ازجمله بیمه هنرمندان و اختصاص تسهیلات هنری برای گسترش این هنر در همه استان‌ها را برخی از راهکارهای موجود برای ارتقای جایگاه کارتون و کاریکاتور و هنرمندان این رشته در کشور دانست.

به گفته این هنرمند کارتونیست بدون شک با تشکیل انجمن کاریکاتور ایران با مشارکت همه هنرمندان حرفه‌ای کشور می‌توان بخش اعظمی از مطالبات و مشکلات این حوزه را رفع کرد.

نادری ادامه داد: در حال حاضر هنرمندان کارتونیست کشور جوایز زیادی از جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرده و می‌کنند و از مسئولان انتظار می‌رود حداقل برای تشویق و انگیزه دادن به این هنرمندان که پرچم ایران را در جامعه بین‌المللی برافراشته‌اند، توجه بیشتری به هنرمندان این رشته داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی، اظهار کرد: جشنواره کاریکاتور حوزه هنری این استان، رویداد بسیار ارزشمندی برای حمایت از هنرمندان کارتونیست کشور محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که اکنون به یک برند تبدیل شده است.

نادری اظهار امیدواری کرد که جشنواره سراسری کاریکاتور خراسان شمالی تداوم داشته باشد و سایر استان‌ها هم با الگوبرداری از این استان اقدام به برگزاری جشنواره‌های کاریکاتور کنند تا از این طریق از هنرمندان این رشته در کشور حمایت شود.

 

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز