امروز : چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

 

محمدرضا ثقفی: جشنواره سراسری کاریکاتور خراسان شمالی قابلیت بین‌المللی شدن را دارد

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

مصاحبه اختصاصی

کارتونیست البرزی گفت: جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی از نظر کیفی و کمی در جایگاه مناسبی قرار داشته و اکنون قابلیت بین‌المللی شدن را دارد. 

محمدرضا ثقفی، هنرمند کارتونیست و دارنده عنوان برتر در سه دوره جشنواره کاریکاتور حوزه هنری استان، با اشاره به برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور با موضوع «نفوذ» به میزبانی خراسان شمالی، اظهار کرد: اکنون جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی با همت هنرمندان و حمایت مسئولان فرهنگی این استان از نظر کیفی و کمی در جایگاه مناسبی قرار گرفته است به‌گونه‌ای که می‌توان گفت این جشنواره قابلیت بین‌المللی شدن را دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره سراسری کاریکاتور خراسان شمالی مداوم اما بدون تکرار بوده است، افزود: این جشنواره پویا با بضاعت کم اما همت بلند هنرمندان و مسئولان متولد شد، رشد یافت و فرصتی ایجاد کرد تا هنرمندان کارتونیست ایران اسلامی از شهرهای مختلف دور هم جمع شده و افزون بر تبادل هنری، رابطه صمیمی و اتحاد بین آنها هم بیشتر و بهتر شود.

این هنرمند کارتونیست در ادامه افزود: کاریکاتور به تصویر کشیدن یک واقعیت یا انتقال یک پیام بعد از عبور از فیلتر نقد و فانتزی بوده که با افراط و تفریط در به تصویر کشیدن یک انسان، حیوان و حتی یک شیء صورت می‌گیرد و با توجه به ماهیت خود اثر قابل‌توجهی بر روی مخاطب می‌گذارد.

ثقفی با اشاره به ‌جایگاه هنر کاریکاتور در کشور، اضافه کرد: هنر کاریکاتور از نظر مادی و درآمدزایی هنوز جایگاه واقعی خود در کشور را به دست نیاورده و داشتن این شغل به‌تنهایی برای هنرمند کارتونیست کافی نیست.

وی ادامه داد: اما از نظر معنوی و شخصیتی هنر کارتون و کاریکاتور در کشور جایگاه مناسبی داشته و در مسیر رشد و پویایی قرار گرفته اما امید می‌رود جایگاه این هنر هم در بین مسئولان و هم در بین مردم بیش از این ارتقا یابد.

ثقفی افزود: جایگاه هنر کارتون و کاریکاتور در کشور رو به رشد است اما باید توجه داشت که امروز کارتون و کاریکاتور به‌عنوان یک هنر پویا نه‌تنها در کشور ما بلکه در همه جای دنیا به یک جریان تبدیل شده است.

این هنرمند کارتونیست خاطرنشان کرد: امروزه هنر کاریکاتور با گسترش تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از اپلیکیشن‌های گوناگون به راحتی وارد زندگی مردم شده و هر اتفاق و خبری که در کشور ما و یا در هر گوشه دنیا رخ می‌دهد به‌سرعت توسط هنرمندان کارتونیست نقد و به تصویر کشیده می‌شود که این موضوع سبب شده حتی افرادی که تاکنون با این هنر غریبه و بیگانه بودند با دیدن کارتون یک رویداد بدون اینکه حتی برای خواندن خبر وقت بگذارند، از موضوع مطلع ‌شوند.

ثقفی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در حوزه کارتون و کاریکاتور کشور، اظهار کرد: بخشی از کم‌کاری و کاستی‌ها به هنرمندان بازمی‌گردد اما بخش اعظم این مشکلات بر عهده مسئولان و متولیان است که می‌توانند با اقدامات خود بستری برای رشد سریع‌تر هنر کاریکاتور فراهم کنند.

وی برگزاری جشنواره‌های کارتون در حوزه‌ها و موضوعات مختلف، راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی کارتون و کاریکاتور و ... را برخی از اقداماتی دانست که مسئولان مرتبط باید در حمایت از این هنر و هنرمندان کارتونیست انجام دهند.

ثقفی به مشکلات کارتون مطبوعات هم اشاره کرد و گفت: باید به‌جای اینکه با کوچک‌ترین نقد یک کارتون و کاریکاتور در مطبوعات ناراحتی و دلخوری پیش آمده و کار متوقف شود، اصل کاریکاتور پذیرفته شده و اجازه دهیم کارتون مطبوعات نفس بکشد.

وی در خاتمه در مورد نحوه ارتباط و حمایت مسئولان با هنرمندان کاریکاتور در کشور، اظهار کرد: بهترین و سالم‌ترین شیوه، ارتباط مستقیم با خود هنرمند است؛ ازاین‌رو از مسئولان انتظار می‌رود پای درد دل هنرمندان نشسته و نظرات و خواسته‌های آنها را مدیریت و اجرا کنند.

به گفته وی هنرمند نباید دغدغه عرضه و ارائه هنر خود را داشته باشد که در این زمینه اگر مسئولان و متولیان مربوط بتوانند این دغدغه را از پیش پای هنرمندان بردارند، کمک بزرگی به آنها کرده‌اند.

 

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز