امروز : پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

 

محمود نظری: برگزاری متوالی هفت دوره جشنواره کاریکاتور خراسان شمالی اقدامی کم‌نظیر در کشور است

 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

مصاحبه اختصاصی

داور هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» گفت: برگزاری متوالی هفت دوره جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی، اگر نگوییم در کشور بی‌نظیر، حداقل کم‌نظیر است. 

محمود نظری اظهار کرد: انتخاب موضوع مناسب برای این جشنواره و گستردگی حوزه نفوذ، سبب شده بود تا دست هنرمندان برای ارسال آثار به جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی باز باشد.

وی با بیان اینکه موضوع نفوذ در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... قابل تعریف است، اضافه کرد: با وجود اینکه هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره برای خلق اثر به سراغ تمامی این محورها رفته بودند؛ اما در غالب آثار بحث تهاجم فرهنگی و نفوذ در این بخش به‌صورت شاخص دیده شده بود.

نظری با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم سطح آثار در جشنواره‌ها بالاتر رفته و هنرمندان وادار به خلق اثر جدید شوند، خاطرنشان کرد: در برخی جشنواره‌ها هنرمند با جستجو در آرشیو خود، اثری مرتبط با موضوع جشنواره را ارسال می‌کند، در حالی که می‌توان با انتخاب موضوعات بکر و خلاقانه به‌عنوان محور جشنواره و جزئی‌تر کردن موضوعات مانع از این کار شد.

وی تصریح کرد: باید قبل از اعلام فراخوان یک جشنواره هنری، جلسات کارشناسی برگزار و با هنرمندان شاخص آن رشته مشورت و همفکری شود تا با استفاده از تخصص و سابقه این هنرمندان و انتخاب موضوعات بدیع، سطح کیفی جشنواره ارتقا یابد.

نظری در ادامه با اشاره به اینکه به طور کلی اکنون روزهای خوشی برای کاریکاتور ایران نبوده و شاهد افت کیفیت آثار هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر کیفیت آثار پایین آمده و جوهره اصلی کاریکاتور که ایده‌های ناب است، کمتر دیده می‌شود.

به گفته این کارتونیست علت کاهش کیفیت آثار کاریکاتور در کشور هجوم تکنولوژی به سمت دنیای هنر است؛ به‌گونه‌ای که اکثر هنرمندان کارتون و کاریکاتور کشور به سمت تکنیک‌گرایی رفته‌اند و ما بیشتر از آنکه شاهد کاریکاتور باشیم، تصویرسازی یا نقاشی می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه در پی هجوم تکنولوژی سوژه‌های بکر و ایده‌های ناب کمتر دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: البته این نقیصه در مورد جشنواره‌های بین‌المللی کاریکاتور هم صادق بوده و می‌توان گفت مدتی است دوران طلایی کاریکاتور در دنیا متوقف شده است.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی در بین هنرمندان سراسر کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، اضافه کرد: برگزاری متوالی هفت دوره این جشنواره سراسری از سوی حوزه هنری خراسان شمالی، اگر نگوییم در کشور بی‌نظیر، حداقل کم‌نظیر است.

وی ادامه داد: حتی دوسالانه جشنواره کاریکاتور تهران هم که بزرگ‌ترین رویداد کاریکاتور کشور محسوب می‌شود، گاهی چهار سال یک بار برگزار می‌شود؛ در حالی که جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی در این سال‌ها به‌صورت متوالی برگزار شده است.

داور هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» با اشاره به اینکه استمرار در برگزاری این جشنواره ستودنی است، از مسئولان حوزه هنری و مدیران استان خراسان شمالی برای برگزاری این جشنواره مطلوب قدردانی کرد.

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز