امروز : چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

سجاد رافعی: اتاق فکر کاریکاتور در کشور و مراکز استان‌ها راه‌اندازی شود

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

مصاحبه اختصاصی

داور هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» گفت: یکی از نخستین گام‌ها در راستای بهبود وضعیت هنر کاریکاتور و هنرمندان فعال در این رشته راه‌اندازی اتاق فکر کاریکاتور در کشور و مراکز استان‌ها است.

سجاد رافعی، داور هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» که به میزبانی بجنورد در حال برگزاری است، با اشاره به کیفیت مطلوب آثار ارسالی به این جشنواره سراسری، اظهار کرد: جشنواره‌های کاریکاتور بجنورد جای خود را در بین جشنواره‌های معتبر ایران بازکرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که امروز هنرمندان کارتونیست کشور جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی را به‌عنوان یکی از جشنواره‌های مناسب و معتبر کشور می‌شناسند.

 

وی با بیان اینکه هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور خراسان شمالی با موضوع ناب نفوذ و با محورهای مختلف نفوذ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... برگزار شد، افزود: موضوع جشنواره و پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر متولیان برگزاری آن سبب شد تا در این جشنواره شمار زیادی کار خوب با ایده و طرح مناسب از سوی هنرمندان ارائه شود.

رافعی با اشاره به اینکه به دلیل کیفیت بالای آثار هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی دست داوران در انتخاب آثار برگزیده باز بود، اضافه کرد: جشنواره‌های کاریکاتور بجنورد جای خود را در کشور باز کرده و به همین دلیل هم کارتونیست‌ها سعی می‌کنند کارهای خوب خود را به این جشنواره ارسال کنند.

رافعی در ادامه با اشاره به رشد روزافزون هنر کاریکاتور در کشور، خاطرنشان کرد: کاریکاتوریست‌های ایرانی جزء بهترین‌های دنیا بوده و قدرت طراحی و استعداد بالایی دارند که این توانمندی در هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» هم به منصه ظهور رسیده است.

وی ادامه داد: البته با توجه به توسعه تکنولوژی و افزایش ارتباطات در دهکده جهانی، فضای کارتون و کاریکاتور دنیا به هم نزدیک شده است؛ درنتیجه با آمیختگی فرهنگی ایجاد‌شده، سوژه‌ها هم در دسترس همه قرار می‌گیرند و برخی مواقع در جشنواره‌های هنری کارهای مشابه ارائه می‌شود.

رافعی با بیان اینکه یکی از وظایف داوران جشنواره فیلتر کردن کارهای تکراری و مشابه بود، اظهار کرد: در جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» هم برخی آثار از نظر طرح و ایده مشابه بودند اما در بین آثار منتخب برای نمایشگاه، کتاب و اختتامیه جشنواره هیچ اثر مشابهی وجود ندارد.

این کارتونیست در ادامه اظهار کرد: کارتون باید بتواند سریع با مخاطب ارتباط برقرار کند؛ به‌گونه‌ای که مقاله‌ای چندصفحه‌ای را در زمان کوتاهی به مخاطب القا کرده و تأثیر خود را بگذارد.

وی همچنین با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش اثرگذاری جشنواره‌های هنری بر مخاطبان خاص و عام، اظهار کرد: در این زمینه نخستین گام این است که متولیان و دبیرخانه جشنواره مخاطبان خود را رها نکرده و برای آنها نقشه و برنامه مستمر داشته باشد.

رافعی با تأکید بر اینکه باید برای مخاطبان یک جشنواره هنری در طول سال برنامه‌های جمعی، کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های متعددی برپا شود نه اینکه به امان خدا رها شده و فراموش شوند، افزود: متولیان جشنواره باید برای هنرمندانی که برای آن جشنواره وقت گذاشته‌اند، وقت بگذارند و تلاش کنند با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف، کارهای آنها را به شمار بیشتری از مخاطبان نشان دهند.

رافعی با اشاره به اینکه بخش دوم رسالت متولیان یک جشنواره هنری به مخاطب عام مربوط می‌شود، ادامه داد: در این بخش هم باید با نمایش دادن کارها در فضای مجازی و شهرهای دیگر تلاش شود آثار جشنواره بر مخاطبان بیشتری اثر بگذارند.

به گفته وی حوزه هنری در تمامی مراکز استان‌های ایران شعبه دارد؛ بنابراین بهتر است نمایشگاه آثار منتخب در همه استان‌ها برگزار شود تا با برگزاری نمایشگاه، شمار بیشتری از مردم بتوانند آثار هنری را دیده و تأثیر بگیرند.

داور هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» در خاتمه گفت: برای بهبود وضعیت هنر کاریکاتور و هنرمندان فعال در این رشته باید اتاق فکر کاریکاتور در کشور و مراکز استان‌ها راه‌اندازی شده و از طرف دیگر جشنواره‌ها سال به سال پرتوان‌تر، بابرنامه تر و قوی‌تر برگزار شود تا مردم هم ارتباط بیشتری با کارتون و کاریکاتور برقرار کنند.

 .............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز