امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

:::

 

نشست ایده یابی استاد مسعود ضیایی در خراسان شمالي "بجنورد" برگزار شد

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

کاريکاتور ساخت و ساز نيست بلکه تفکر و ايده خلاقانه است

نشست تخصصي ايده‌يابي در هنر با حضور مسعود ضيايي کارتونيست، عکاس صنعتي و تبليغاتي و فيلم‌ساز کشوري سی و یکم مرداد ماه گذشته در سالن سوره حوزه هنري خراسان شمالي با حضور کارتونيست‌ها و سایر هنرمندان استان برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومي حوزه هنري خراسان شمالي، مسعود ضيايي در اين نشست به ايده‌پردازي و ايده‌يابي در هنر اشاره کرد و گفت : واژه و کليدواژه‌ها در ايده‌يابي خيلي مهم است، اين کليدواژه‌ها در ضمير ناخودآگاه هنرمند وجود دارد و کمک مي‌کند هنرمند به يک ايده برسد. 

وي اظهار داشت: تمام اشعار، فيلم‌ها و احساسات در فکر و خط هنرمند تاثير دارد که نبايد حذف شود و همچنين تحقيق و پژوهش بايد از ايده‌هاي هنرمند باشد و مطالعه در ايده‌پردازي و ايده‌يابي بسيار موثر است.

وي افزود: کارتون نبايد به سمت شعار زدگي برود بايد به سمت حالت‌هاي احساسي باشد چون صراحت، آفت هنر است بلکه هنر بايد با کنايه و رندي باشد.

اين استاد کاريکاتور خاطر نشان کرد: هنرمندان کارتونيست بايد با اثرشان سطح توقع مخاطبين را افزايش دهند که با شعار نمي توان اين کار را انجام داد .

وي با بيان اين‌که جايزه در کاريکاتور مهم است و از فاکتورهايي است که به هنرمند تريبون مي‌دهد، افزود: با گرفتن جايزه مخاطب بيشتر به کارتونيست توجه مي‌کند و شکست‌ها را به زودي فراموش مي‌کند ولي بُردها در ذهنشان مي‌ماند.

وي در ادامه تکنيک، موضوع، سوژه، ايده خلاقانه و عدم تشابه و کپي را از فاکتورهاي مهم يک اثر خوب عنوان کرد و گفت: داوري آثار سليقه‌اي صورت نمي‌گيرد بلکه بر اساس همين فاکتورها اثر برگزيده انتخاب مي شود.

ضيايي بيان کرد: کاريکاتور ساخت و ساز نيست بلکه تفکر و ايده خلاقانه است و يک کارتونيست خوب بايد بتواند در 20 ثاتيه مفهوم را به مخاطب برساند.

وي ادامه داد: اصل کاريکاتور انتشار است و مهم نيست که اثر کارتونيست در کتاب، گالري نمايش، روزنامه يا فيسبوک باشد مهم اين است که کارتونيست بتواند با اثرش با مخاطب حرف بزند..

وي برگزاري جشنواره‌هاي کاريکاتور را مثبت ارزيابي کرد و افزود: جشنواره براي کارتونيست انگيزه کارکردن ايجاد مي‌کند و جشنواره‌ها فضايي را ايجاد کرده‌اند که حتي بانوان هم پاي کار بيايند و جوايز خوبي کسب کنند.

گفتني است نشست تخصصي ايده يابي در هنر، از برنامه‌هاي جانبي ششمين سالانه جشنواره سراسري کاريکاتور حوزه هنري خراسان شمالي است برگزار شد و لازم به ذکر است مسعود ضيايي داوري اين جشنواره را نيز بر عهده دارد.

منبع: آرت بجنورد 

 .............................................................................................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز