امروز : شنبه, 01 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

92/03/28= = = = = = = = سیدمسعود شجاعی طباطبایی از اضافه شدن بخش فروش آثار کاریکاتور در دوسالانه‌های بین‌المللی کاریکاتور تهران استقبال کرد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی از اضافه شدن بخش فروش آثار کاریکاتور در دوسالانه‌های بین‌المللی کاریکاتور تهران استقبال کرد.

====================================================

سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس با استقبال از پیشنهاد کاریکاتوریست‌های ایرانی برای اضافه شدن بخش فروش آثار کاریکاتور به این دوسالانه گفت:به نظرم پیشنهاد خوب و راهکار مؤثری است در جهت فروش آثار هنرمندان کاریکاتوریست که البته باید ساماندهی خوبی در این زمینه صورت گیرد و فضای مناسبی در عرضه آثار کاریکاتور فراهم شود تا به سفارش اثر هم بیانجامد.

او با اشاره به استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان به هنر کاریکاتور برای در اختیار داشتن اصل آثاری از کاریکاتوریست‌های مطرح گفت: علاقه‌مندان بسیاری هستند که مایلند آثاری از هنرمندان برجسته و مطرح را در اختیار داشته باشند و این هنرمندان نیز می‌توانند آثارشان را در بخش جنبی دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران در قالب اکسپو ارائه کنند.

شجاعی با اشاره به برپایی چندین اکسپو برای فروش همه آثار هنرهای تجسمی از سوی بخش دولتی و خصوصی گفت: اکسپوهای که تاکنون برگزار شده است، هیچ کدام از هنرمندان کاریکاتوریست دعوت نکردند تا آثارشان را در کنار سایر هنرهای تجسمی برای فروش عرضه کنند، بنابراین جای خالی آن احساس می‌شود و اگر این امکان میسر شود که بخش فروش را در کنار دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران داشته باشیم، اتفاق بسیار خوبی در زمینه اقتصاد هنر کاریکاتور خواهد بود.

دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران با بیان این که وضعیت مالی بسیاری از هنرمندان صاحب‌نام کاریکاتور ایران چندان رضایت بخش نیست گفت: گاهی کاریکاتور به عنوان یک هنر مطبوعاتی و بسیار با فاصله از سایر هنرها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد با این حال اگر چه جایگاه هنر کاریکاتور مطبوعات است ولی هنرمندان کاریکاتوریست صاحب‌نامی در کشور داریم که آثارشان به عنوان اثر هنری قابل ارائه است و علاقه‌مندان بسیاری نیز هستند که دوست دارند چنین آثاری را از این بزرگان کاریکاتوریست در اختیار داشته باشند.

شجاعی همچنین گفت: احتمال آن که بخش فروش آثار کاریکاتور را به صورت بین المللی نیز در دوسالانه کاریکاتور تهران داشته باشیم وجود دارد ولی بهتر است در اولین گام از کاریکاتوریست‌های ایرانی شروع شود.

این هنرمند کاریکاتوریست درباره اقبال مخاطبان از آثار کاریکاتور در نمایشگاه‌های مختلف هم گفت: بسیاری از کاریکاتوریست‌های پیشکسوت ما از جمله کامبیز درم‌بخش و بهمن رضایی در نمایشگاه‌های انفرادی خود فروش آثار نیز داشته‌اند و از آثارشان استقبال می‌شود، بنابراین مطرح شدن بحث فروش آثار کاریکاتور به بهبود وضعیت هنرمندان این عرصه نیز کمک خواهد کرد.

او درباره گلایه هنرمندان کاریکاتوریست درباره عدم حضور داوران خارجی در این دوره گفت: بودجه خاصی برای دوسالانه کاریکاتور مشخص شده است و با توجه به این که جوایز این دوسالانه نیمی از هزینه‌های ما را دربر گرفت، باعث شد که برخی اتفاقات از جمله حضور داوران را در این دوره نداشته باشیم.

او ابراز امیدواری کرد که در دوره بعد وقتی برای برگزاری دوسالانه برنامه‌ریزی می‌شود، اعتبار مورد نیاز آن نیز از قبل کنار گذاشته شود تا در مرحله عمل دچار مشکل نشویم.

دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره روند نزولی کیفیت آثار هنرمندان خارجی و برخورد سطحی با سوژه‌های این دوره از جمله «گربه ایرانی» و «خرافه‌پرستی» توضیح داد: بله در همه جشنواره‌های کاریکاتور دنیا شاهد یک روند نزولی در کیفیت آثار هنرمندان خارجی هستیم و این ارتباطی با سوژه‌های دوسالانه ما نداشت.

وی افزود: باید دلایل این افت کیفیت آثار هنرمندان دنیا مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.

شجاعی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما دلیل این افت کیفی آثار هنرمندان خارجی چیست توضیح داد: هنر کاریکاتور در دهه 70 میلادی بهترین دوران رشد خود را سپری کرد و در آن روزگار، فرانسه مهد کاریکاتور دنیا بود که کاریکاتوریست‌های بیشماری نیز که آثار بسیار خوب و تأثیرگذاری داشتند، توانستند بانی سبک‌های مختلفی در کاریکاتور باشند از کاریکاتورهایی با اجرایی سنگین تا آثاری با طراحی‌های ساده. اما اکنون به عقیده من هنر کاریکاتور در سطح دنیا با افت کیفی رو به رو شده است و دوران نزولی را طی می‌کند که معتقدم شاید یکی از دلایل آن دغدغه‌ها و هزینه‌هایی است که در گذشته برای هنر کاریکاتور وجود داشت و الان این دغدغه‌ها کمتر شده است. از سوی دیگر شاید رشد تکنولوژی نیز بر افت کیفی این آثار تأثیرگذار بوده است همان طور که در دوره‌های اول دوسالانه کاریکاتور تهران هنرمندان مطرح دنیا آثارشان را از طریق پست به صورت اصل و اورژینال ارسال می‌کردند که علاوه بر ایده خوب، دقت و کیفیت این آثار نیز بسیار مهم بود اما اکنون همه کاریکاتوریست‌های دنیا می‌توانند با صرف کمترین هزینه از طریق پست الکترونیک آثارشان را به هر جشنواره‌ای در دنیا ارسال کنند که به این ترتیب این آثار دیجیتالی است و کیفیت یک اثر اورژینال را ندارد.

وی افزود: شاید ایده‌یابی و سوژه‌یابی هم متعلق به هنرمندان نسل جدید باشد چرا که این ایده‌های ناب در میان هنرمندان صاحب‌نام و پیشکسوت دنیا کمتر شده است و به همین دلیل آن قدر درباره سوژه‌های مختلف کار انجام شده است که منجر به افزایش آثار تکراری در جشنواره‌های مختلف دنیا شده است و باید این مسائل مورد بررسی قرار گیرند که چرا استادان بزرگی نظیر کامبیز در بخش هنرمند ایرانی، مودیلو کاریکاتوریست آرژانتینی و یا سامپه هنرمند فرانسوی دیگر وجود ندارند.

او با بیان این که دوسالانه باید جایی برای بحث و بررسی هنری باشد درباره بررسی این مسائل در دوره‌های بعدی دوسالانه کاریکاتور تهران گفت: امیدوارم که دوره بعد این امکان فراهم شود.

به گزارش فارس، دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران با 514 اثر از کارتونیست‌های 89 کشور در بخش‌های کارتون موضوعی با موضوع خرافه پرستی،‌کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار،‌ طراحی کاراکتر «گربه ایرانی» و کارتون و کاریکاتور با موضوع آزاد از 23 اردیبهشت ماه در موسسه فرهنگی، هنری صبا برگزار شد و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز آن 9 تیرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد.

هفت کاریکاتوریست ایرانی و خارجی متشکل از ادواردو باپتیستائو از برزیل و آنجل بولیگان از مکزیک در کنار کامبیز درم بخش، جواد علیزاده، بهرام عظیمی، محمد حسین نیرومند و جمال رحمتی داور دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران هستند که داوران خارجی از طریق اینترنت آثار این دوره را داوری خواهند کرد.

دوسالانه کاریکاتور تهران یکی از مهمترین و معتبرترین دوسالانه‌های کاریکاتور دنیاست که دارای 5 ستاره کیفی است و همچنین منظم‌ترین دوسالانه هنری ایران است که در دهمین دوره خود با دو سال تأخیر برگزار شد و به دلیل کمبود بودجه امکان حضور 2 داور خارجی آن میسر نشد.

منبع:خبرگزاری فارس

====================================================

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز