امروز : پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

92/03/27= = = = = = = = "عیسی بخشی" جهانی شد! / یادداشتی از محسن ظریفیان

 

"عیسی بخشی" جهانی شد! / یادداشتی از محسن ظریفیان

====================================================

اگر اهل موسیقی مقامی باشید و دل به نغمه های کهن نواحی داده باشید، موسیقیِ شمال خراسان از آن نواهایی ست که دل می برد و مو به تن سیخ و سَر شیدا می کند.

برای ما خراسانی ها، نام "عیسی بخشی(قلی پور)" در کنار زنده یادان "علی آبچوری" و " حسین به بی" یادآور نغمه های حماسی و بزمی ست که هم غمگین است، هم شاد و سخن از دل مردم این سرزمین میزند. اما همواره با حسرت می گفتیم که این بزرگان که در گوشِ دلِ مردم این منطقه جای دارند و نغمه سرای شادی و غم آنها هستند، چرا قدر نمی بینند و شأن ایشان آنچنان که شایسه است حفظ نمی شود. هرچند آن دو زنده یاد پس از انتشار آلبوم جاودانه " شب، سکوت، کویر" و همکاری با استاد یکتای موسیقی سنتی محمدرضا شجریان، کمی قدر دیدند و به مردم ایران معرفی شدند، اما استاد قلی پور تا به امروز هیچگاه به جایگاهی در خور هنر ناب اش نرسیده بود.

حالا امروز با برگزاری اولین جشنواره کارتون وکاریکاتور بجنورد، چهره و هنر او –بعنوان سمبل موسیقی مقامی شمال خراسان- به بسیاری از هنرمندان و مردم ایران و جهان معرفی شده و جمعی از بزرگترین کاریکاتوریستهای دنیا چهره اش را به تصویر کشیده اند.چه خوب!

و من اینجا میخواهم بعنوان یک دوست، همشهری و همکار، نان بزرگی به عباس ناصری بدهم و بگویم تو کاری سترگ برای استادقلی پور کردی که تا حالا هیچ یک از مسوولین و خیل دوستدارانش نیز در حقش نکرده بودند و اکنون به همت تو -و یارانت- عیسی بخشی در عرصه کاریکاتور به چهره ای جهانی و شناخته شده تبدیل شده است. دمت گرم!

چه خوب که این بزرگمرد در زمانِ حیات خود این اتفاق خوشایند را دید و تجربه قدر دیدن و دیده شدن در میدانی بین المللی را تجربه کرد.

هنر متعهد یعنی این! هنر مردمی یعنی این!

هنر و هنرمند را به میان دل مردم بردن و عباس اینکار را کرده و میکند و از ظرفیتهای کاریکاتور برای معرفی فولکلور مردم زادگاهش استفاده می کند. دستانش را به گرمی میفشارم.
دست مریزاد!

مجله ی کارتون از محسن ظریفیان هنرمند خوب و همشهری عزیز بجنوردی تشکر می کند و برایش ارزوی توفیق دارد

 

 

برای مشاهده بخش های مختلف جشنواره مجله ی کارتوت (عیسی بخشی) اینجا را کلیک کنید

 

====================================================

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز