امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

92/03/18= = = = = = = = جنبش عدم تعهد! / یاداشتی از محمود نظری

 

جنبش عدم تعهد! / یاداشتی از محمود نظری

====================================================

چندروزی می شود که از برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان "نخستین جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور کارتون مگ" می گذرد. جشنواره ای که گفتن درباره ی آن و اینکه چگونه برگزار شد و بدون حامی مالی و با همت شخص عباس ناصری به شکلی بی نطیر به کارخود پایان داد، شاید تکرار مکررات باشد و اهالی کاریکاتور تا حدود زیادی در جریان کار قرار دارند. آنچه باعث شد که من تصمیم بگیرم در این مورد چند سطری بنویسم نکته ای کوچک از نکات مثبت فراوانی است که در برگزاری این رویداد بزرگ رقم خورد و شاید آنگونه که شایسته بود مورد توجه قرار نگرفت که امیدوارم دوستان و دست اندرکارانی که دستشان به جایی می رسد کمی در این مورد و انعکاس اتفاق بزرگی که در عرصه فرهنگ این مملکت رخ داد، تلاش کرده و همت نمایند تا حق مطلب ادا گردد.

اما آن نکته ی کوچک که در واقع نکته ای بسیار مهم در برگزاری یک جشنواره به حساب می آید موضوع "عمل به تعهدات" است. مسئله ای که تا آنجاکه می دانم و با سابقه ای که از عباس ناصری دارم همواره مهمترین دغدغه ی او در برگزاری جشنواره هایش است. براستی چه لزومی داشت که عباس فراخوانی بین المللی منتشر کند و بدون امید به حمایت نهاد یا نهادهایی استارت برگزاری یک جشنواره جهانی "خصوصی" را بزند؟ شاید پاسخ این باشد که: تبلیغ برای خودش و سایتش!

اما صرف انتشار فراخوان، یک داوری سطحی و اعلام نتایج در اینترنت می توانست عباس ناصری را به این هدف خودخواهانه! برساند، پس برگزاری یک مراسم با شکوه در سطحی که قطعن عکس های آن را دیده اید و نمایشگاهی که هر برگزارکننده ی جشنواره ای آرزوی آن را دارد و تجلیل ها و... مطمئنن هدفی تبلیغاتی را پیگیری نمی کند و ریشه در باورهایی دارد که از ناصری خبر داریم و آن همان اعتقاد او به این نکته است که یا نباید کاری را انجام داد یااگر انجام می دهی باید درست انجام داد! قاعدتن او میتوانست مانند بسیاری از دوستان، یک داوری سوری و معرفی چند اسم به عنوان داور و متعاقب آن چند اسم هم به عنوان برگزیده سروته جشنواره را بهم بیاورد؛ اما انتخاب دو تیم مجزا جهت داوری کارتون و کاریکاتور و دعوت از هنرمندان بین المللی برای اینکار یکی از وجوه تمایز جشنواره هایی که عباس ناصری برگزار می کند با جشنواره هایی است که بعضی از دوستان با استفاده از منابع مالی نهادهای خاص برگزار می کنند و جالب اینجاست که علیرغم در اختیار داشتن این منابع، روابط خاص و ... در پایان نمی توانند جشنواره هایشان را به سرانجام برسانند. قطعن هنوز دوستان جشنواره ی کذایی که با تبلیغات فراوان و جوایز میلیونی و وعده های فراوان فراخوان داد را به یاد دارند که نزدیک به یکسال طول کشید تا نتایج داوری آن مشخص شود و امروز نیز پس از گذشت ماهها هنوز جوایز آن پرداخت نشده! البته از آنجا که این دوستان که برای اهالی کاریکاتور هم شناخته شده اند و پیش از این هم نشریه ای را منتشر کردند و نیمه کاره رهایش کردند، اصولن اعتقادی به عمل به تعهداتشان ندارند قاعدتن برایشان مهم نیست که پس از اینکه کار خودشان راه افتاد چه اتفاقی می افتد؟ کما اینکه به تازگی هم به فکر راه اندازی وبسایت افتاده اند! شاید دوستان که علاقه ی زیادی به تاثیرگذاری در جریان کاریکاتور کشور دارند قصد دارند تا "جنبش عدم تعهد" را در کاریکاتور ایران پی ریزی کنند که اتفاقی بسیار خطرناک است و امیدواریم تا افرادی مانند عباس ناصری که "عمل به تعهد" را سرلوحه کار خود قرار می دهند در کاریکاتور ایران بیشتر شوند و ثابت کنند که دنیای هنر هنوز می تواند شاهد اتفاقاتی زیبا باشد. مانند آنچه که چندشب پیش در بجنورد دیدیم،مردم می آیند، کاریکاتور می بینند، می خندند، استاد قلی پور ساز میزند، عباس از جیب خودش جشنواره برگزار می کند و ما باور میکنیم که هنوز هم میتوان خوب بود.

====================================================

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز