امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

91/4/25= = = = مصاحبه سجاد رافعی با هیکابی دمیرچی در استانبول

 

مصاحبه سجاد رافعی با هیکابی دمیرچی در استانبول

====================================================


مدتهای زیادی بود که با هیکابی دمیرجی و کارهاش آشنا بودم،سبک شخصی ومنحصربفردش درکنار کاراکترهای با مزه اش،یه جور امضای هنری رو ایجاد کرده که کارهاشو از سایر کاریکاتوریستای دیگه متمایز میکنه......

قبل از اینکه بخوام به استانبول برم آدرس خونه و تلفنش رو بهم داده بود،استانبول که رسیدم حسابی درگیر کارهای خودم بودم تااینکه یه روز صبح قبل از رفتن به کاخ دولما باغچه بهش زنگ زدم و بعد از کلی چاق سلامتی اون اسم هتل من رو پرسید و من بهش قول دادم طی همین روزهای آینده همدیگه رو ببینیم.

کاخ دولما باغچه تا بعد از ظهر وقت مارو گرفت و من و همسرم خسته به هتل برگشتیم،هنوز در حال و هوای کاخ بودیم که تلفن اتاق به صدا در اومد و متصدی هتل بهم گفت یکی تو لابی کارت داره،وقتی به لابی رفتم اصلا باورم نمیشد که هیکابی این همه راه واومده هتل برای دیدن ما،هنوز از مهمان نوازی اون شگفت زده بودم که گفت دو تا از دوستاش توی کافه ای که محل تجمع روشنفکرها وهنرمنداست منتظر ما هستند،مخلص کلام اینکه تا ساعت 2 بامداد من وهمسرم که زحمت ترجمه حرفهای من روهم میکشید،مهمان اونها بودیم و حسابی باهم درمورد کارتون و جشنواره ها و اوضاع و احوال روز دنیا و تحولات خاورمیانه باهم حرف زدیم و چقدر جالب که اونها هم مثل ما درمورد آمریکا و استعمارگری هاش هم عقیده بودند، وحالا متن زیر چکیده ای ازگپ خودمونی و چند ساعته ای است که من سعی کردم پاسخ خیلی از سئوالهای خودم و خیلی از دوستانم باشه...

با تشکر سجاد رافعی/ 8 جولای 2012/ مکان کافه هنرمندان/ استانبول/ ساعت 2 بامداد

خب هیکابی کی و کجا بدنیا اومدی وآیا تحصیلات آکادمیک داری؟

من درسال 1968 و در شهر سامسون ترکیه بدنیا اومدم و لیسانس بیولوژیک دارم اما به محض گرفتن مدرک اون رو تو کشوی میزم گذاشتم و دیگه سراغش نرفتم.

ازداوج هم کردی؟

من 4 سال پیش ازدواج کردم و یه دختر 2ساله دارم که اسمش دورو است که معنی اون به ترکی آرامش و دریای آرام است. و همسرم هم پرستار بیمارستان است که ده سالی با من اختلاف داره.

خب الان چیکارمیکنی آیا فقط کاریکاتور میکشی؟

بعد از گذاشتن مدرکم تو کشوی میزم فقط به طور حرفه ای کاریکاتور کشیدم و هیچوقت هم بیولوژیک نشدم.

منظورت از حرفه ای کاریکاتور کشیدن چیه ؟

اینجا کاریکاتوریست حرفه ای یعنی کسی که برای روزنامه کار میکنه نه اینکه جشنواره کار می کنه.


آیا  کشیدن کارکاتور کفاف زندگی تورو میده؟

نه و من مجبورم کارهای تبلیغاتی هم انجام بدم ودفترکارم تو خونه ام است و کارهامو به صورت تلفنی سفارش میگیرم البته پارسال یه انیمیشن دو بعدی رو هم کار کردم اما دیگه دنبال نکردم و هیچوقت هم بهش به عنوان درآمد نگاه نکردم.

در کاریکاتورطراحی رو مهم تر میدونی یا سوژه رو؟

سوژه خیلی مهمتراز طراحی است و اگه بخوام درجه بندی بکنم 1-سوژه2-طراحی3-ترکیب بندی یا همون کمپوزوسیون البته اگه سوژه خوب باشه و طراحی خوب نباشه،سوژه از بین میره،قبلا برای ایده خوب،پول خوب میدادند،متاسفانه الان برای طرح خوب پول خوب میدند و من فکر میکنم که درآینده دوباره برای ایده خوب پول خوب بدهند.

آیا توهم احساس کردی که سوژه ها دارند به هم نزدیک میشند و دیگه توی جشنواره ها کار خیلی خوب که آدم رو شگفت زده کنه نمی بینیم و آیا این رو یک خطر میدونی برای دنیای کاریکاتور؟

بله من هم احساس کردم واین رویک خطرمیدونم،دلیلش هم اینه که جدیدا کاریکاتوریستها از فکر خلاقشون استفاده نمیکنند بطور مثال ممکنه من برای پیدا کردن سوژه تو اینترنت بگردم و کارهای زیادی ببینم و بعد از چند روز احساس بکنم که سوژه ای به ذهنم خورده،اما ممکنه که این سوژه یکی ازهزاران کاری باشه که من دیده باشم و تصویرش در ذهنم مونده باشه و حالا من متاسفانه خوشحالم که سوژه جدیدی به ذهنم رسیده.

کسایی که شبیه به هم کارمیکنند کاریکاتوریست های عادی و نرمال هستند و یه درجه بالاتر کاریکاتوریست هایی هستند که سوژه های ناب پیدا میکنند.وقتی کم فکر کنی سوژه های معمولی پیدا میکنی و وقتی بیشتر فکر کنی سوژه های ناب وخارق العاده پیدا میکنی مثل کامبیز درمبخش،متاسفانه جشنواره ها هم جدیدا افت کرده،چون خیلی از کاریکاتوریستا بخاطرپول و جایزه جشنواره کارمیکنند نه بخاطرخود کاریکاتور و هنر،و یه کاریکاتوریست حرفه ای کارش تولید هنره و برای پول کارنمیکنه.چون پول ذهن رو تغییر میده.


چقدر برای سوژه فکر میکنی و آیا اولین سوژه ای که به ذهنت می رسه رو کارمیکنی و یک کاریکاتور رو چند بار میکشی تا به نتیجه نهایی برسی؟

من برای سوژه وقت زیادی رو میذارم واکثر اوقات از سوژه های اولم استفاده نمیکنم چون احساس میکنم که به ذهن خیلی ها ممکنه رسیده باشه،و پس از پیدا کردن سوژه اون رو میکشم وبعد دوباره فردا نگاهش میکنم و تغییرش میدم،ممکنه این کار چندروز طول بکشه تا من به سوژه پخته با ترکیب بندی مناسب برسم،در کل اولین چیزی که به ذهن من میرسه خیلی خطرناکه چون ممکنه به ذهن خیلی ها رسیده باشه،وبه نظر من یه کار خوب کاریه که هروقت بهش نگاه میکنی احساس کنی سوژه اش هنوز تازه است و کهنه نشده.

نحوه کشیده کارت چطوریه؟

من ازهمون اول روی مقوا فابریانو یا کاغذی که بافت داره طرحم رو میکشم و بعد اون رو اسکن میکنم و بعد با فتوشاپ رنگش می کنم و در نهایت پرینت میگیرم ضمنا قبلا طرح اولیه ام رو با روان نویس میکشیدم اما الان با مداد.

بهترین کارکاتوریست دنیا چه کسی هست؟

کامبیز درمبخش و این بخاطر اینه که اون تو آسیا کار میکنه و تونسته به این جایگاه برسه و بنظر من کاریکاتوریستای اروپایی معمولی هستند ولی کاریکاتوریستای ایران خیلی قوی هستند چون از یک زاویه دیگه به سوژه نگاه میکنند وکارهای کاریکاتوریستای خوب دنیا رو دنبال میکنند.

در هنگام داوری به چه آیتم هایی نگاه میکنی؟

اول به ایده خوب و بعد به طراحی و در نهایت به ترکیب بندی نگاه میکنم و بنظر من ایده خوب و طراحی خوب=کار عالی،ایده خوب و طراحی ضعیف=کار خوب،ایده بد و طراحی خوب=کار بد

قبل از اینکه با فتوشاپ رنگ کنی با چی رنگ میکردی؟

با اکولین ولی فتوشاپ خیلی بهتره بخاطر قدرت انتخاب بالا در رنگها.


نظرت در مورد دیجیتالی کارکردن چیه؟

تکنولوژی داره سریع پیشرفت میکنه و ما ناگزیریم که بدنبالش حرکت کنیم و گرنه عقب می اوفتیم.

چند ساعت در روز کاریکاتور میکشی و در ماه چندتا جشنواره کار میکنی؟

من در روز 4ساعت کاریکاتور میکشم و در ماه همه جشنواره هارو انتخاب نمیکنم و فقط برای بعضی هاشون کار میفرستم.

بهترین جشنواره های دنیا کدوم هستند؟

1-دوسالانه که مخصوصا کاتالوگ نفیسیش آدم روشگفت زده میکنه،2-ورلد پرس کارتون،3-آیدین دوغان،4-نصرالدین هوجا،اما در کل جشنواره های ایرانی به خاطر داوری خوبشون بهترین هستند.

مگر داوری در ایران به چه شکل انجام میشه؟

توی ایران یه سری برچسب به داورا میدند که هر داور به هر کار خوب برچسب میزنه و کسی به آدم نمیگه که فلان کار، خوبه،بعد کارهایی که برچسب خوردن باقی میمونند و کارهای دیگه پایین اورده میشه و بعد دوباره به همین ترتیب انجام میدند تا کارهای برنده مشخص میشند.و این سالم ترین نوع داوریه.

ودر آخر کارهاتو روی چه مقوایی پرینت میگیری؟

گلاسه آلمانی

====================================================

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز