امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

shahre-hoshmand         

:::

new pic cartoonmag01

= 98/10/19 =

نشست خبری مسابقه کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم۲»

_________________________________________

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از مهر، نشست خبری دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم سه‌شنبه ۱۷ دی ماه با حضور علی اصغر جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سیدمسعود شجاعی دبیر این مسابقه در ساختمان شهدای موزه دفاع مقدس برگزار شد.

علی‌اصغر جعفری در ابتدای نشست با تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: بعد از روی کار آمدن ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا، رفتارها، موضع‌گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌های او، نمایانگر واقعیت نظام آمریکا شد و عملاً این نظام چهره واقعی خود را نشان داده است. بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ترامپ، ما تصمیم گرفتیم تا مسابقه کارتون و کاریکاتوری با محوریت این شخصیت منفور که رفتارهای نژادپرستانه و غیرانسانی دارد، راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه در دوره گذشته شاهد موجی گسترده از حضور هنرمندان ایرانی و بین‌المللی بودیم و از ۷۵ کشور دنیا، ۱۵۰۰ اثر از ۵۰۰ هنرمند را میزبانی کردیم. این مسابقه، نشان می‌دهد هنرمندان همیشه پیش‌قراول هستند و در مقابل جریان سلطه و ترامپ ایستاده‌اند، این در حالی بود که در سال ۹۷، هنوز شخصیت ترامپ کاملا مشخص نشده بود.

جعفری ادامه داد: با این حال شاهد دو نوع واکنش و بازتاب رسانه‌ای بودیم که برخی سعی کردند این حرکت را کوچک جلوه دهند و از طرف دیگر برخی این حرکت را ستودند و اذعان کردند که جز ایران کشوری جرأت برگزاری چنین رویدادی را ندارد.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس  و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: وقتی فراخوان دومین مسابقه ترامپیسم را اعلام کردیم، در حالی بود که تنفر جهانی نسبت به ترامپ بیشتر شده بود و همین موضوع کمک کرد واقعیت بیشتر عیان شود. همچنین در آستانه برگزاری اختتامیه دومین مسابقه ترامپیسم هم شاهد وحشیانه‌ترین اقدامات نسبت به مردم ایران و ترور شهید قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش بودیم که نشان‌دهنده عملکرد خلاف قوانین بین‌المللی ترامپ و دولت امریکا است.

وی تصریح کرد: روندی که ما طی می‌کنیم نشان‌دهنده این است مقابله ما با سلطه امریکا، درست است و مردم ایران نیز بیشتر پی به خباثت آمریکا برده‌اند. آمریکا در سرازیری افول بود اما اکنون این روند سرعت بیشتری به خود گرفته است.

جعفری با ارائه آماری از حضور هنرمندان شرکت‌کننده در دومین مسابقه ترامپیسم، بیان کرد: ما در دومین دوره مسابقه ترامپیسم شاهد حضور بیشتر هنرمندان بودیم همچنان که از ۷۹ کشور جهان شاهد حضور ۱۸۶۴ اثر از ۶۲۵ هنرمند هستیم که نشان می‌دهد منطق جمهوری اسلامی از پذیرش مطلوب‌تری برخوردار شده است و معتقدیم مسابقه ترامپیسم پاسخ جدی مردم ایران، هنرمندان ایرانی و خارجی به سیاست‌های ترامپ و سلطه آمریکا است.

 سیدمسعود شجاعی طباطبایی نیز در ادامه نشست با تسلیت شهادت حاج قاسم سلیمانی و تأثیر حضور ایشان در امنیت منطقه، گفت: شهادت سردار سلیمانی به واسطه دستور مستقیم ترامپ، اتفاق بزرگی است، بزرگ از این جهت که یکسری اتفاقات از پسِ این اتفاق در آینده رخ خواهد داد که یکی از این اتفاقات، اخراج آمریکایی‌ها توسط پارلمان عراق بود.

وی تاکید کرد: سیلی سخت و سنگین انتقام در حوزه جنگ نرم را با برپایی نمایشگاه ترامپیسم، شاهد خواهیم بود.

شجاعی طباطبایی همچنین گفت: سال گذشته، مجموعه بازخوردهای رسانه‌های غربی و صهیونیستی در قالب کتابی منتشر شد که یکی از این بازخوردها، برخورد کیگل مدیر سندیکای کاریکاتور با همین عنوان بود که برخورد تندی با فدراسیون جهانی کاریکاتوریست‌های اروپا داشت و این فدراسیون را برای انتشار فراخوان مسابقه «ترامپیسم» مورد انتقاد شدید قرار داد. این در حالی است که امسال نه تنها هنرمندان از فدراسیون جهانی کاریکاتور در اروپا شرکت کردند بلکه رئیس (پیتر نیهاوندیک )  و معاون او (ویلیام ریزینگ ) نیز برای ما کارتون و کاریکاتور ارسال کردند.

دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» با اشاره به اینکه هنرمندان جهانی از ما انتظار دارند تا نسبت به اتفاقات جهانی و منطقه بی‌تفاوت نباشیم، گفت: بعد از اینکه سردار شهید سلیمانی اعلام کرد ظرف کمتر از سه ماه داعش را از بین می‌برند، ما نیز فراخوانی با عنوان «پایان تروریسم» اعلام کردیم و مشارکت بسیاری از هنرمندان سراسر جهان را شاهد بودیم. اینها، همان هنرمندانی هستند که نگاه جدی نسبت به اتفاقات دارند و از ما به عنوان کشوری که می‌تواند این مسابقات را برگزار کند، مطالبه دارند.

وی با بیان اینکه ۱۹۸ هنرمند ایرانی در دومین مسابقه «ترامپیسم» حضور دارند، افزود: هنرمندانی از آمریکای لاتین، اروپا و منطقه خاورمیانه و خاور دور در مسابقه «ترامپیسم» شرکت کردند که بیشترین آن‌ها از خاور دور و آمریکای لاتین بودند. به دلیل پرتعداد بودن هنرمندان ایرانی‌، ۱۰ جایزه ویژه برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

علی اصغر جعفری در پایان نشست از اعطای یادمان ویژه سردار شهید سلیمانی به برگزیدگان مسابقه کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» خبر داد.

بر اساس این گزارش، مراسم اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» صبح شنبه ۲۱ دی ماه ، ساعت 10 صبح در سالن خلیج فارس موزه انقلاب و دفاع مقدس واقع در تهران، بزرگراه شهید حقانی، خیابان سرو برگزار می‌شود. در این مراسم داوران خارجی این مسابقه آقایان شانکار پامارثی و جیتت کاستانا از ا ندونزی حضور دارند.

نمایشگاه این مسابقه نیز روز یکشنبه 22 دی ماه از ساعت 15 در حوزه هنری و در گالری عالی به مدت دو هفته برپاست. در عین حال بسته ای مرکب از 76 اثر ( برندگان و فینالیست های مسابقه) به تمامی مرکز استانی حوزه هنری ارسال شده است که متناسب با شرایطشان به نمایش خواهند گذاشت.

منبع

 .............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز