امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

:::

Pic 2 cartoonmagjavadbook

گزارش تصویری آیین رونمایی از کتاب استاد جواد علیزاده

_________________________________________

لینک گزارش تصویری یک / کلیک کنید

 

 لینک گزارش تصویری دو / کلیک کنید

 

javadbook

javadbook2

به گزارش ایسنا٫ مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب آثار برگزیده جواد علیزاده عصر روز ۳۰ دی ماه با حضور جمعی از فعالان عرصه کاریکاتور همانند احمد عربانی، کامبیز درم‌بخش، اسماعیل عباسی، علی دهباشی، علی درخشی، رضا رفیع، غلامرضا کیانی، سیف‌الله صمدیان و نیکنام حسینی ‌پور (مدیر عامل خانه کتاب) برگزار شد.

هادی حیدری که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در سخنانی از جانب گروه پرشین کارتون که از برگزار کنندگان این مراسم بود، اظهار کرد: امروز، یکی از روزهای خوب برای کاریکاتور ایران است. گروه «پرشین‌کارتون» مفتخر است با حمایت صمیمانه شرکت «پرداخت‌نوین»، اولین کتاب جامع استاد جواد علیزاده را منتشر کرده و در مراسم امروز رونمایی کند.

او درباره اهمیت کتاب مجموعه آثار جواد علیزاده، گفت: اهمیت انتشار این مجموعه، به دلیل اهمیت جایگاه و مجموعه فعالیت‌های کسی است که زندگی خود را وقف هنر کارتون و کاریکاتور کرده است. جواد علیزاده در طول حیات حرفه‌ای خود، الگوی آفرینش هنر متعهد بوده است؛ هنری اخلاقی که زبان گویای رنج‌ها و آرزوهای مردم بوده و نسبت به جامعه‌اش مسوولانه عمل می‌کند. آثار او، رنگ و بوی ایرانی دارد.

حیدری با بیان اینکه علیزاده چه در فرم و چه در محتوا تلاش می‌کند هنر بومی را جایگزین نمونه‌های غیربومی کند، خاطرنشان کرد: جواد علیزاده از جمله هنرمندانی است که هرگز برای رسیدن به شهرت و ثروت، تن به ابتذال فرهنگی نداده و اعتبار خود را به حراج نگذاشته است. او در بسیاری موارد که ایستادن کنار حقیقت و عدالت، مستلزم پرداخت هزینه بوده، با حفظ استقلال حرفه‌ای خویش، جانب حق و حقیقت را گرفته و به راه همه کوشندگان مسیر انسانیت و آزادی پیوسته است. علیزاده در برابر متولیان بی‌فرهنگی نیز هیچ‌گاه سکوت نکرده و بدون واهمه از فشار و مزاحمت‌های آنان با قاطعیت از انصاف و عدالت، چه برای خود و چه برای سایر افراد خانواده کاریکاتور، دفاع کرده است.

این کاریکاتوریست ادامه داد: پایمردی در انتشار ماهنامه «طنز و کاریکاتور» که آرام آرام به سی‌سالگی نزدیک شده و جایگاه قدیمی‌ترین مجله طنز پس از انقلاب را به دست آورده، از دیگر ویژگی‌های این هنرمند است؛ به طوری که مجله او محلی برای کشف و رشد استعدادهای جوان و علاقه‌مند شد که حالا بسیاری از آنان، ستاره‌هایی در سپهر هنر ایران به شمار می‌روند. تمام این‌ها و بسیاری دیگر که مجال گفتن آنها نیست، دلایلی کافی برای آن بود که گروه پرشین‌کارتون تلاش خود را برای انتشار مجموعه آثار این هنرمند ارزنده در قالب کتاب آغاز کرده و با افتخار، اولین کتاب جامع کارتون‌ها و کاریکاتورهای جواد علیزاده پس از قریب به ۵۰ سال فعالیت حرفه‌ای‌ ایشان را منتشر سازد.

حیدری با اشاره به همکاری شرکت پرداخت نوین به عنوان حامی انتشار این کتاب، بیان کرد: کتاب حاضر، حاصل همکاری موثر حوزه فرهنگ و هنر با اقتصاد است. اگر نگاه مدیران مجموعه‌های اقتصادی، نگرشی فرهنگ‌ساز و هنردوست باشد، حاصل پیوندشان با مجموعه‌های فرهنگی و هنری، ثمرات ارزشمندی برای این کشور در بر خواهد داشت. از طرفی مدیریت زمان، دقت فنی و سلیقه هنری «نشر تاش» هم‌چون آثار گذشته‌اش، آن‌طور که پیش‌رویتان خواهد بود، قابل تقدیر است.

در ادامه این مراسم، با حضور افرادی همچون کامبیز درم‌بخش، علی دهباشی و یحیی تدین از کتاب مجموعه آثار برگزیده جواد علیزاده رونمایی شد.

همچنین تیزر روند شکل‌گیری چاپ کتاب مجموعه آثار برگزیده جواد علیزاده و قسمتی کوتاه از انیمیشن دیرین دیرین که از سوی علی درخشی(کارگردان) به علیزاده تقدیم شد، برای حاضران پخش شد.

علی درخشی، در سخنانی درباره قسمت ویژه دیرین دیرین برای انتشار  کتاب علیزاده، اظهار کرد: این کمترین کاری بود که می‌توانستم انجام دهم. من زیاد اهل صحبت کردن نیستم. چون کسانی که از آقای علیزاده کار یاد گرفتند، همانند خودشان بیشتر کار می‌کنند تا صحبت. من  شخصا از ایشان تشکر میکنم.

او خطاب به علیزاده گفت: شاید خیلی‌ها همانند من با دیدن گاه‌نامه‌های شما در دوران جنگی که همه چیز خاکستری بود و هیچ رنگی نبود، عاشق کاریکاتور شدند. این گاه‌نامه‌ها دریچه‌ای بود که ما را به دنیا ارتباط داد و اگر نبود دنیای ما همان جنگ می‌ماند. شما به ما یاد دادید که چند بُعدی باشیم و به همه مسائل فکر کنیم. از شما خیلی چیزها یاد گرفتیم. شما قلمتان را نفروختید و به ما اخلاق و حرفه‌ای‌گری یاد دادید.

در ادامه جواد علیزاده نیز در سخنانی ضمن تشکر از حاضران در مراسم، درباره انتشار کتاب مجموعه آثار خود، خاطرنشان کرد: پیشتر از من پرسیده شده بود که آخرین کاریکاتوری خواهی کشید چه خواهد بود، من پاسخ دادم که خودم را می‌کشم که می‌گویم نمردیم و مردیم! اما حالا باید بگویم نمردیم و یک کتاب منتشر کردیم. در این سال‌ها هیچ‌گاه فرصت نکردم کتاب منتشر کنم و بیشتر مشغول کشیدن کاریکاتور و انتشار نشریه بودم و امروز خیلی خوشحالم که این کتاب منتشر شده است.

صاحب امتیاز و سردبیر مجله طنز و کاریکاتور در پاسخ به پرسشی درباره بن‌بست‌هایی که در زندگی با آنها مواجه شده است، گفت: همه ما کاریکاتوریست‌ها گاهی در کارهایمان با بن بست‌هایی مواجه می‌شویم و ممکن است کارهایمان با سوءتفاهم‌هایی مواجه می‌شود. من نیز بارها با این مشکل رو به رو شده‌ام. اما مهم این است که با کاریکاتورهایی که می‌کشیم به ادامه دادن امیدوار شویم. من با کار کردن و سوژه پیدا کردن تلاش می‌کنم از بن‌بست‌ها بیرون بیایم. زندگی پر از تناقض‌ها است و کار کارتون هم کشف این تناقض‌ها و ایجاد رابطه میان آنهاست. من نیز نگاهم همواره به زندگی همین بوده است.

علیزاده در پاسخ به پرسش احمد عربانی مبنی بر اینکه چطور در این ۳۰ سال نشریه طنز و کاریکاتور را بدون دریافت تبلیغ منتشر کرده است و هنوز  لبخند می‌زند، گفت: به خاطر عشق و علاقه‌ای که به این کار دارم ادامه می‌دهم. الان هم ضرر زیادی برای مجله می‌دهم و مجله هم چند ماه یک بار منتشر می‌شود. اما من به تصمیم‌های عجیب عادت کرده‌ام. سال‌ها پیش نیز وقتی در روزنامه کیهان کار می‌کردم و شرایط شغلی چندان خوبی هم نداشتم، کار در آنجا را به کار در یک شرکتی که پول خوبی هم می‌داد ترجیح دادم. امروز هم به خاطر عشق و علاقه‌ای که دارم به کارم ادامه می‌دهم. فکر می‌کنم آدم یک بار زندگی می‌کند و باید در شغل مورد علاقه کار کند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا توپ گرد است که اشاره ای به کاریکاتورهای قدیمی او داشت، اظهار کرد: برای برخی سوال‌های ساده جوابی وجود ندارد. ما به اینها عادت کرده‌ایم اما هیچگاه دقت نکردیم که جواب مشخصی برای آنها وجود ندارد و توضیحی برای آنها نداریم. زندگی هم از نظر من به همین صورت است.

حسینی‌پور، مدیر عامل خانه کتاب نیز در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: یادم است که در جریان هفته کتاب از آقای علیزاده به عنوان هنرمند پیشکسوت که کارهای بزرگی انجام داده است تقدیر شد. امیدوارم فرصت تقدیر از پیشکسوتان بیشتر فراهم شود و آقای علیزاده نیز با قلمشان بیشتر به هنر و کتاب خدمت کند. همچنین امیدوارم نگاه به هنر از دریچه کتاب بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 .............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز