امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

:::

c4bargozidegan sajad

نقد اثر برنده جایزه اول بخش کارتون پنجمین چِلگی / توسط سجاد رافعی

_________________________________________

barandegan5chcartoon caricature naqd1

خب...

اول اینکه خیلی خوشحالم جشنواره ای ایجاد شده برای معرفی استعداد های جدید کارتون و کاریکاتور ایران و امیدوارم این مسیر همیشه هموار باشه و دوستان جدیدی رو ما بتونیم در فضای کارتون ایران ببینیم.

قبل از اینکه من بخوام در خصوص کارهای عزیزان برنده مطلبی بنویسم اول باید این رو متذکر بشم که نقد به معنی تعریف یا تمجید یا پیداکردن نقاط منفی نیست،نقد یعنی دیدن نقاط مثبت و ضعف هست و باید ظرفیت های نقد پذیری در کشور ما ایجاد بشه و صد البته نقدها هم منصفانه باشه و به دور از تخریب.

 

و اما در خصوص کار خانم خلیلی:

من این کار رو از چند جهت بررسی می کنم:

1-سوژه:استفاده از میمونهای پند دهنده ژاپنی که به معنی (چیز بد نگو-چیز بد نشنو و چیز بد نبین)میتونه ایده بکری باشه برای نشون دادن رنج ها و مظلومیت قشر کارگر،مخصوصا وقتی حادثه ای مثل تخریب معدن اتفاق می افته ولی خب بهتر این بود که این پند و اندر از طریق عامل دیگه ای مثل عده ای سرمایه دار یا گارد حکومتی اتفاق می اوفتاد و خطاب به کارگران بود،و این باعث میشد که کار پخته تر و موضوع جا افتاده تر می شد.چون در اینجا قرار نیست که کارگر خطلب به مخاطب بخواد پند و اندرزی بده و اینجوری مظلومیت کارگران بهتر دیده می شد،ولی در کل استفاده از این المان ایده تازه ایی بود.

2-اجرا:اجرای کار خوبه ،البته طراحی ها باید قوی تر و توجه بیشتری به جزییات بشه،رنگ آمیزی ها خوبه و فضای کلی کار تیره هستش که این خود تیرگی موضوع رو دو چندان می کنه،زاویه دید میتونست کمی از بالا باشه تا کادر تصویر خود به خود بزرگتر و فضای اجرا قیچی نمی شد،هاشورها خوب بوده و استفاده از اونها به جا هستش،مخصوا اینکه هاشور در این کار به قدرت انتقال موضوع بیشتر کمک می کنه ،

در کل این کار رو من اثر خوبی می بینم و امیدوارم که این هنرمند عزیز با جدیت بیشتری به کارشون ادامه بدن و نقاط ضعف کارهاشون رو کمتر و نقاط قوت رو افزایش بدن.

 

و اما کار آقای امیر سرداری

1-سوژه:جارو=پارو

موضوع این کار طنز خوبی داره و زیرکی کارتونیست رو نشون می ده ولی میشد طنازانه تر به کار نگاه کرد و یا حتی شاعرانه تر،کارگر شهرداری که در بین زباله ها مثل قایق سواری قهاری در حال پارو کردنه و داره جارو می کنه...

سوژه این کار اگر کمی پخته تر می شد مثلا عوامل دیگه ای به کار اضافه می شد به طور مثال زباله ها بیشتر می شد و گاری شبیه به قایق  و جاده شبیه به رودخانه شاید کار رو پخته تر می کرد.

2-اجرا:

طراحی کاراکتر و شخصیت در این کار ضعف هایی داره مثل آناتومی نامناسب کارگر و یا عدم تناسب بین بدن و دستها و پاها

فضای کلی کار می تونست از زباله های بیشتری برخوردار باشه  و سختی کار این کار گر رو نشون می داد و یا حرکت رو به جلو رو می شد با افزایش تعدادی از خطوط کمی بهتر نشون داد،چون الان در این کار خیلی واضح نیت که حرکت رو به جلو هست یا رو به عقب

رنگ آمیزی کار خوبه و کارتونیست خوب تونسته تشخیص بده که نباید برای پس زمینه وقت زیادی گذاشت و همین عامل باعث شده که فوکوس بر روی کارگر باشه و زباله ها.

زاویه دید این کار خوبه و به نظر من این کار در نهایت کار مثبت و ارزشمندی از آب در اومده.

به دوستان پیشنهاد می کنم وقتی کاری رو اجرا می کنن به این مسایل به خوبی دقت به کنن:

1-سوژه   2- اجرای کار(طراحی کارکتر و شخصیت پردازی)

3- رابطه بین سوژه و اجرا که شامل موارد زیر میشه:

1-فضا سازی محیط سوژه

2-زاویه دید مناسب

3-رنگ آمیزی به جا

4-کمپوزوسیون و ترکیب بندی به نحوی که چشم مخاطب سریعا بر روی سوژه فوکوس بکنه

5-نورپردازی

 

مجله ی کارتون بابت تاخیر در ارائه نقدها از هنرمندان عزیز عذرخواهی می کند.

برای مشاهده آرشیو چِلِگی های کارتون و کاریکاتور ایران اینجا را کلیک کنید

 .............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز