امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

:::

c4bargozidegan saman

نقد اثر برنده جایزه اول بخش کاریکاتور چهارمین چِلگی / توسط سامان ترابی

_________________________________________

c4bargozidegan naqd

جشنواره کارتون و کاریکاتور چلگی به همت عباس ناصری و با هدف معرفی و شناسایی استعدادهای نو در عرصه هنر کارتون و کاریکاتور کشور برگزار می شود. از نکات مثبت این اتفاق ارشمند، ایجاد انگیزه رقابت در بین هنرمندانی است که شاید در سایر جشنواره های ملی و بین المللی دیده نمی شنود. این حقیقت را باید عنوان کرد که در بسیاری از جشنواره ها، اسامی پر رنگ تر از کیفیت آثار دیده می شوند و از این رو، جشنواره هایی از این دست می تواند به هنرمندان نوپا و جوانتر کمک شایانی کند.

هنر کاریکاتور، ترسیم اغراق آمیزی از طراحی چهره می باشد که هنرمند بصورت خلاقانه سعی در نمایش شخصیت، روحیات و حالات کاراکتر مورد طرح دارد و به نوعی لایه های درونی و پنهانی از ویژگی های ذاتی سوژه را نمایان و در معرض نمایش مخاطبان قرار می دهد. این اتفاق توسط شناخت دقیق و موشکافانه هنرمند از آناتومی چهره، فیگور، فرم و ترکیب عناصر مختلف چهره در حالات روحی مختلف و زوایای دید متفاوت بوجود می آید. علاوه بر تمامی این موارد، شبیه سازی و شباهت طرح به سوژه از مهمترین نکاتی است که می بایست در خلق کاریکاتور به آن توجه شود و دفرماسیون چهره بایستی به گونه ای باشد که شباهت قربانی اغراق نشود.

در مورد اثر برگزیده از هنرمند کاریکاتوریست حسین طاهر پرستار که چهره استاد سیاوش مه رو، از شعرای فرهیخته و بنام اهل بجنورد رو طراحی کرده اند، اصل شباهت و نمایش روحیات درونی این استاد فرزانه در چهره وی رعایت شده است. همچنین هنرمند با استفاده از فرمی سیال پیرامون سوژه اصلی، با اضافه نموندن طرحی که اشاره به یادداشت ها و دیوان اشعار استاد و همچنین بخشی از ساز، سعی در معرفی وی به عنوان شاعر و نوازنده دوتار داشته است . نکته مثبتی دیگری که می بایست به آن اشاره کرد، حفظ میراث ادب و فرهنگ توسط وی می باشد که بصورت جوانه ای که از دل خاک بیرون زده و به رنگ سبز در میان تصویر خودنمایی می کند می باشد.

حسین طاهر پرستار از تکنیک دستی و با ابزار ساده و بصورت تک رنگ اثر خود را خلق نموده که باید گفت کمی از جذابیت اثر کاسته شده است. در اجراهای این چنین که با ابزاری همچون مداد، خودکار یا راپید اجرا می شوند، خط و هاشور نقش اصلی را در خلق اثر ایجاد می کند. خطوط قدرتمند و شناخت صحیح از نور و سایه باعث بالا رفتن کیفیت اثر می کند . هرچه هنرمند بتواند توسط این عناصر بصری، اجزا چهره و زاویه تابش نور را صحیح تر نشان دهد، اثر ارزشمندتری را خلق نموده است.

همانطور که در این اثر مشاهده می شود، نحوه ترکیب اجزا چهره و آناتومی بدن کماکان خشک و کسل کننده است.زاویه دید روبرو و عدم ساختار منسجم جهت اغراق عناصر باعث شده که کار از پختگی لازم برخوردار نباشد. همچنین ضعف در هاشور زنی و عدم نمایش سایه روشن ها باعث شده تا کل اثر بصورت دو بعدی و تخت دیده شود.

دستگاری فرمیک عناصر چهره، ایجاد بافت چین و چروک صورت، نحوه قرارگیری عینک به چهره و همچنین نوع پوشش و لباس کاراکتر از بخش هایی هستند که در طراحی کاریکاتور بخوبی می تواند دستخوش ذوق و خلاقیت هنرمند کاریکاتوریست قرار بگیرند.

در انتها ضمن تبریک به این هنرمند گرامی، امیدوارم که با تمرین و ممارست بیشتر و مطالعه تصویری آثار اساتید کاریکاتور، شاهد موفقیت های بیشتر وی در این رشته باشیم و چنین جشنواره هایی بتواند سکوی پرشی جهت رسیدن به اهداف بالاتر برای وی باشد.

 

مجله ی کارتون بابت تاخیر در ارائه نقدها از هنرمندان عزیز عذرخواهی می کند.

برای مشاهده آرشیو چِلِگی های کارتون و کاریکاتور ایران اینجا را کلیک کنید

 .............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز