امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

:::

 

نقد اثر برنده جایزه اول بخش کاریکاتور اولین چِلگی کارتون و کاریکاتور ایران توسط آرش فروغی

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

کاریکاتور دیجیتال یا دیجیتال کاریکاتور؟؟ 

 سوالی که همیشه از من پرسیده میشود این است که با چه نرم افزاری کار میکنم؟ 

استفاده از نرم افزار در کاریکاتور مثل رسیدن بر سر دوراهی است 

شما باید انتخاب کنید از راه بروید یا...

متاسفانه امروزه تعدادی از افرادی که سواد کافی در این زمینه ندارند با تکیه بر امکانات نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و اپلیکیشن های جدید شروع به ایجاد دفورماسیون های ساده برروی عکس کرده و با افکت هایی بسیار بی ربط با سوژه به قصد نزدیک کردن اثر به نقاشی  باعث گمراهی مخاطب عام میشوند و این نگرش بوجود می آید که هنر دیجیتال و کاریکاتور با تکنیک دیجیتال همان ادیت عکس و استفاده از فیلترهای مواج نرم افزار فتوشاپ است .

حال آنکه اینگونه نیست

به تازگی دوست عزیز و البته کارتونیست صاحب نام کشورمان عباس ناصری که همیشه با جشنواره ها و البته ایده های جدیدشان من را غافلگیر میکنند اقدام به برگزاری جشنواره ای با عنوان چِلگی کرده 

جشنواره ای که هدفش کشف استعدادهای جدید و تزریق خونی تازه در رگهای هنر کارتون و کاریکاتور کشور است

من به شخصه  با دیدن آثار برنده بسیار هیجان زده شدم چرا که کارهایی که این هنرمندان جوان خلق کرده بودند در حد و اندازه آثار جشنواره های بین المللی بود.

ضمن اینکه در بخش کاریکاتور این جشنواره اثری که رتبه برتر را به خود اختصاص داد کار هنرمند جوان خلاقِ اهل کرج محمد افلاک عزیز که اثرش واقعا برای من قابل احترام است.چرا که بدرستی درک کرده است که برای خلق یک اثر ماندگار باید به همه وجوه چهره و شخصیت سوژه خود توجه و در عین حال پیامی را همراه اثر خود به مخاطب منتقل کند .

اثر او نمونه کامل یک کاریکاتور با تکنیک دیجیتال پینت موفق و کامل است.

اغراق بسیار زیبا با حفظ احترام شخصیت مخاطب اثرش که چهره پروفسور سمیعی عزیز یکی از مفاخر بی همتای کشورمان است کاری بی نقص را خلق کرده اند. 

بی اغراق میتوانم بگویم بهترین کاریکاتوری بود که تا به حال از چهره ایشان دیده بودم.

تاکید بر نگاه عمیق و لبخندی گرم با زاویه نگاه چهره که نشان از صلابت شخصیت دارد و البته سوژه کار که بسیار دقیق و با فکر بر روی کراوات بصورت نقوشی به شکل مغز که نشان از جایگاه بالای علمی پروفسور دارد این اثر را تبدیل به یک اثر بسیار موفق کرده است 

با دیدن این طرح میتوان گفت که براستی کلاس آموزشی برای آن دسته افرادی است که سعی دارند با فریب خود و مخاطبین آثار ادیت شده و نه خلق شده خود را بعنوان هنر دیجیتال عرضه کنند.

به امید دیدن آثار بیشتر از این هنرمند خوب و جوان کشورمان و آرزوی سلامتی و موفقیت هرچه بیشتر برای عباس ناصری عزیز و پرتلاش .

" آرش فروغی کاریکاتوریست "

 

اطلاعات کامل فراخوان ها، نتایج، داوران و... تمام چِلگی ها را در اینجـــــا ببینید

.............................................................

دیدگاه‌ها   

#1 سید محمد موسوی پارسا 1396-05-22 06:30
تبریک به آقای محمد افلاک عزیز.این کار واقعاکار شیرینی هست و نشون از تمرین های خیلی زیاد و تلاش بی وقفه داره.امیدوارم به موفقیت های بی شماری برسند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز