دوشنبه, بهمن 1, 1403

92/07/20= = = = = = = = تکنیک ادامه دادن / یادداشتهایی از علی اسدی برای سوزه یابی

 

تکنیک ادامه دادن / یادداشتهایی از علی اسدی برای سوزه یابی

====================================================

تكنيك ادامه دادن:

نويسنده: علي اسدي

ايجاد خلاقيت مستلزم شكستن چهارچوب­ هاي قراردادي و مصنوعي شكل گرفته در ذهن است. افراد از طريق شكستن اين چهارچوب ­ها و پا گذاشتن بر فراز اين مرزها مي­ توانند ذهن خود را پرواز داده و چيزهايي را ببينند و بيابند كه از ديد ديگران پنهان ­مانده­ است.

تكنيك «ادامه دادن» نيز تكنيك شكستن چهارچوب ­هاست. در اطراف ما بسياري از چيزها وجود دارند كه داراي محدوده، چهارچوب و مرز مشخصي هستند. چيزهايي از قبيل: پاكت ­نامه، قاب عكس، روزنامه، بسته ­ي پستي، قفسه ­ي كتاب و…

تا زماني كه كار مرتبط به اين اجسام در چهارچوب و محدوده­ ي مشخص شده­ برايشان صورت گيرد، با امري طبيعي و عادي رو ­به­ رو خواهيم بود. اما اگر مرز و چهارچوب اين اجسام شكسته شود و عمل مربوطه، به بيرون از اين مرز كشيده شود و ادامه يابد، اتفاقي غيرعادي رخ داده و باعث جلب توجه مخاطب مي ­شود.

علاوه بر اجسام، مي ­توان به اعمال و رفتار هايي نيز اشاره كرد كه انجام آن ­ها در صورتي معني پيدا مي­ كند كه فقط در محدوده­ ي معين و مشخص تعيين شده براي آن، صورت پذيرد. در حالي كه اگر اين رفتار، خارج از آن مرز و محدوده‌ ادامه پيدا كند، براي مخاطب ايجاد شوك مي ­كند.

كارتونيست مي­ تواند با به­كارگيري روش ادامه دادن، به خلق كارتون­ هاي خلاقانه بپردازد. براي اين كار، ابتدا بايد ليستي از اجسام و رفتارهاي داراي چهارچوب و مرز را تهيه و پس از آن، تلاش كند كه به بهترين شكل ممكن، چهارچوب ­شكني كند. بدين صورت كه يا چيزي كه درون محدوده­ ي شي است را به بيرون آن نيز سرايت دهد و يا رفتاري كه در يك محدوده ­ي مشخص داراي معني مي ­باشد را به بيرون از آن محدوده بكشاند.

در ادامه براي روشن شدن و درك بهتر بحث، به بررسي مثال­ هايي از تكنيك ادامه­ دادن مي ­پردازيم.

در كارتون شماره ­ي (1) كارتونيست در اثر خود، از بسته­ ي پستي استفاده كرده است. بسته ­ي پستي داراي حدود معيني است و تا زماني كه مُهر اداره­ ي پست بر اين محدوده خورده شود، اتفاقي معمولي و عادي رخ داده است. اما كارتونيست با شكستن مرز بسته­ ي پستي و ادامه دادن مُهرزدن در بيرون از محدوده­ ي آن، نه تنها براي مخاطبين درون اداره­ ي پست، ايجاد تعجب كرده است، بلكه براي مخاطبان اين كارتون نيز شوك به وجود مي­آورد. كارتونيست با هدفمند كردن مُهرزدن كارمند اداره ­ي پست، به صورتي كه در حال ترسيم يك گل به تصوير كشيده شده، جذابيت اثر خود را بيشتر كرده است.

در كارتون شماره­ ي (2) كاراكتر مرد وارد خانه شده و با يادداشتي از همسر خود مواجه گشته است. اين يادداشت يك يادداشت معمولي نيست. نوشته ­هاي آن نه تنها از چهارچوب كاغذ عبور كرده، بلكه مرز خانه و چند خيابان را نيز در­نورديده تا به محوطه­ ي ايستگاه مترو رسيده و امضاء شده است. كارتونيست موفق شده با اغراق زياد، علاوه بر ايجاد شوك، خنده را نيز براي مخاطب ايجاد كند

راه رفتن زندانيان در حياط زندان به شكل دايره­ ، عملي است كه فقط در محدوده­ ي زندان، معني دارد و قابل تصور است. بروز اين عمل، بيرون از محدوده­ ي زندان، عملي بيهوده و فاقد معني خواهد بود. در كارتون شماره­ ي (3) كارتونيست با استفاده از روش ادامه دادن، اين عمل را به بيرون از زندان نيز سرايت داده و توانسته اثري خلاقانه را پديد بياورد.

ايجاد سوراخ در كمربند، رفتاري است كه شايد براي ما بسيار معمولي به نظر برسد. اما در كارتون شماره­ ي (4) مي ­بينيم كه ذهن خلاق كارتونيست، از همين عمل به ظاهر معمولي، كارتوني قابل توجه خلق كرده است. كاراكتر اين كارتون با عبور از محدوده­ ي كمربند و ادامه ­دادن عمل سوراخ كردن، توانسته تلنگري بر چهارچوب­ هاي ذهني مخاطب بزند.

در كارتون شماره­ ي (5) مي ­بينيم كه كارتونيست با شكستن مرز دريا و عبور دادن كوسه از اين مرز و ادامه دادن حركت كوسه در خشكي، شوك همراه با ترس را براي مخاطب ايجاد كرده است.

 

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

كارتون شماره­ي(1)

كارتون شماره­ي(2)

كارتون شماره­ي(3)

كارتون شماره­ي(4)

كارتون شماره­ي(5)

نمونه­هاي ديگر از اين تكنيك:

در پايان از خوانندگان اين متن تقاضا دارم در صورتي كه ايراد و اِشكالي بر اين نوشته دارند و يا نكاتي براي درك بهتر و بيشتر اين تكنيك سوژه­ يابي در نظر دارند؛ به ايميل آدرس aliasadi1135@gmail.com ارسال كنند. همچنين در صورتي كه مثال ­هاي كارتوني ديگري علاوه ­بر مثال­ هاي فوق، در آرشيو خود دارند، به اين ايميل بفرستند. پيشاپيش از همراهي شما سپاسگزارم.

====================================================

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *