امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

:::

 

این سه نفر / یادداشت سعید نوروزی درباره "مولاتیه، ریکور، مورشوان"

_________________________________________

 سعید نوروزی 

 

اواخر دهه ٦٠ ميلادي سه كاريكاتوريست جوان فرانسوي ظهور كردند كه با آثار نبوغ آميزشان، انقلاب و تغييري بنيادين در هنر كاريكاتور چهره به پا كردند.
اين سه نفر " ژان مولاتيه " "پاتريس ريكور" و " ژان كلود مورشوان " بودند؛ كه آن سال ها در قالب يك تيم فعاليت مي كردند و معتبرترين نشريات جهان را به تسخير هنر خود درآورده بودند.
اين گروه سه نفره به قدري قدرتمند، خلاق و پيشرو بودند كه در هنر كاريكاتور چهره، تأثيري عميق و شگرف بر جاي گذاشتند. چنان كه امروزه تعداد بسيار زيادي از هنرمنداني كه در حوزه كاريكاتور چهره مشغول فعاليت هستند؛ يا در سبك اين سه نفر قلم ميزنند و يا دست كم متأثر از آن ها و ادامه منطقي هنر آن ها هستند.
بي ترديد برخي هنرمندانِ نسل بعد از آن ها، وجوهي از ويژگي هاي آثار اين سه را (از جمله تكنيك، قدرت طراحي و شناخت آناتومي) ارتقاء بخشيدند و كامل تر كردند.
اما به باور من چيزي كه بين همه كاريكاتوريست هاي نسل بعد چندان مورد توجه قرار نگرفت و مغفول واقع شد، شالوده و زيرساخت كار آن ها به لحاظ منطق هاي اغراق، شيوه دفرماسيون و تركيب بندي چهره هاست.
با مرور آثار اين گروه فرانسوي مي توان دريافت كه علاوه بر ويژگي هايي مانند اغراق هاي شديد، شباهت سازي مثال زدني، پرداخت دقيق و جنسيت سازي و توجه به جزئيات چهره؛ مقوله
ساختاريِ ديگري نيز براي آن ها فوق العاده مهم و ضروري مينمايد.
از جمله تركيب بندي عناصر و فرم هاي صورت، ريتم و هماهنگي خطوط، تناسب اجزاءِ اغراق شده، روابط فرمي چهره و ارتباط هندسي و زيبايي شناسانه بين آن ها، توجه و تأكيد به عدم تقارن صورتِ سوژه ها و حذف زوائد و استيليزه كردن اجزاء در جهت دستيابي به فرم هاي ناب.
و در نهايت طراح به طرحي مي رسد در كمال تناسب، توازن، تعادل، و هماهنگي و وحدت بين خطوط، سطوح و احجام چهره.
از اين رو به اعتقاد من هنوز هم اين سه نفر بهترين، كامل ترين و بي بديل ترين كاريكاتوريست هاي تاريخ هنر هستند.



 .............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز