امروز : شنبه, 01 ارديبهشت 1403

shahre-hoshmand         

:::

نقد اثر برنده جایزه اول بخش کاریکاتور دومین چِلگی کارتون و کاریکاتور ایران توسط سعید نوروزی

_________________________________________

 

جشنواره چلگي كه به منظور كشف استعدادهاي تازه و نو نفس در عرصه هنر كاريكاتور و كارتون ايران، و به همّت جناب عباس ناصري برگزار مي شود، دومين دوره خود را پشت سر گذاشت.
در بخش كاريكاتور چهره، سركار خانم محبوبه خليلي كاريكاتوريست جوان كشورمان از استان گيلان و شهر رشت موفق به كسب رتبه اول گرديد.
اولين چيزي كه در مواجهه با اثر ايشان برايم دلچسب و جالب توجّه بود، تكنيك اجراي ايشان بود، كه برخلاف جريان غالب اين روزهاي كاريكاتور ايران و جهان كه به صورت ديجيتال و با استفاده از قلم نوري شكل مي گيرد، به شيوه سنتي و با بهره گيري از ابزار مدادرنگي اجرا شده است.
در يك نگاه كلي به اين اثر، اغراق ها و روابط فرمي اعضاي صورت كاملاً حساب شده و منطبق با منطق هاي دفرماسيون و بزرگ نمايي در حيطه كاريكاتور چهره است.
خانم خليلي از يك سو بادرك درست و آشنايي با اصول اغراق و شباهت سازي و توانايي قابل قبول در طراحي (به تناسب سابقه و تجربه شان) به شباهت ظاهري قابل توجه با موضوع مسابقه كه چهره اديب ارجمند، استاد احمد شاهد هست، دست يافته اند. و از ديگر سو با نگاهي موشكافانه به ويژگي هاي روان شناختي سوژه مورد نظر و عبور از لايه هاي بيروني به لايه هاي دروني و شخصيتيِ سوژه، كاراكتر جدّي، متفكر، عميق و در عين حال رنجور ايشان را به خوبي عيان كرده اند. و به پيوند و وحدتي هماهنگ ميان شباهت ظاهري چهره و كاراكتر دروني اش رسيده اند.
زاويه ديدِ كمي از پايين، نگاه عميق، نافذ وخيره به دور دست، سر و گردن كه روي بالا تنه ي راست و استوار، اندكي به جلو خم شده است، و همينطور اغراق در اندازه جمجمه، شخصيتي انديشمند، پرصلابت و خستگي ناپذير را براي مخاطب تداعي مي كند.
همچنين زاويه رو به پايين ابروها و مبالغه و تأكيد آگاهانه در ميزان چين و چروك هاي صورت، علاوه بر نمايش گذر طولاني سال هاي عمر، رنج و دردهاي جسمي و روحي يك اديب و پژوهشگر سالخورده راهويدا مي كند.
همان گونه كه پيش تر اشاره شد خانم محبوبه خليلي هنرمندي توانا و مستعد هستند. اما به يقين با توجه به جواني و تازه كار بودن ايشان، اين غايت توانايي و استعدادشان نيست.
اميدوارم با همّت، پشتكار، مطالعه و تمرين بي وقفه و مداوم، درخشش و موفقيت بيش از پيش اين هنرمند جوان را در هنر سرزمين مان نظاره گر باشيم.

سعيد نوروزي/ آذرماه نود و شش

 

اطلاعات کامل فراخوان ها، نتایج، داوران و... تمام چِلگی ها را در اینجـــــا ببینید

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز