امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

shahre-hoshmand         

:::

فراخوان ملی کارتون یک قرن سکوت / شیراز / 1395

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

قحطی بزرگ و مرگ و میر در ایران در سالهای ۱۹۱۷تا ۱۹۱۹ رخ داد این قحطی همراه با تاثیرات سوء جنگ جهانی اول در ایران به فاجعه بزرگی بدل شد و در پی آن ۹ تا ۱۰ میلیون نفر ایرانی به کام مرگ فرو رفتند.

این فاجعه در زمان اشغال ایران توسط انگلیس و حضور نظامیان این کشور صورت گرفت و این کشور نه تنها تلاشی برای کاهش عواقب قحطی نکرد بلکه با خرید عمده گندم و مواد غذایی داخلی ،کوتاهی در وارد کردن آذوقه از هند وعراق ،منع واردات مواد غذایی از ایالات متحده و پرداخت نکردن درآمدهای نفتی بر شدت بحران افزود.
نکته مهم درباره این برهه از تاریخ کشور آن است که حقایق مربوط به آن پنهان و ناشناخته مانده .
قحطی بزرگ در فارس
محمدعلی جمالزاده شاهدعینی ،این مصیبت را بدین گونه شرح داده است :
اواخر جنگ جهانی بود ((پاییز ۱۹۱۸)) که اواسط یک شب تاریک و مخوف سه سوار ترسناک که هر یک شمشیر و شلاقی به دست داشتند از محدوده شهر گذشتند و وارد آن شدند.
یکی ازآنها قحطی و دیگری آنفولانزای اسپانیایی و دیگری وبا بود طبقات ضعیف تر جامعه پیر و جوان مانند برگهای پاییزی در اثر حمله این سواران بی رحم فروریختند .چون مواد غذایی وجود نداشت مردم ناگزیر بودند هر چه را که جویدنی بود بخورند ،خواه شئ و خواه حیوان .پس از اندکی در شهر هیچ گربه ،سگ و یا کلاغی دیده نمی شد حتی موش ها راهم می خوردند .برگ درختان ،چمن و ریشه گیاهان را مانند نان و گوشت معامله می کردند .در هر گوشه و کنار اجساد مردگان بی صاحب پراکنده بود و پس از مدتی مردم شروع کردند به خوردن گوشت مردگان .گهگاه اجساد را جمع و بار گاری می کردند و رویش را با خاک می پوشاندند.
گزارشهای سایکس افسر انگلیسی حاضر در فارس مبنی بر اینکه ظرف یکماه یعنی در ماه اکتبر ۱۹۱۸ یک پنجم جمعیت شهر شیراز که در آن زمان جمعیتی پنجاه هزار نفری داشت جان خود را از دست دادند مهر تاییدی بر شرح جمالزاده است .
قحطی فارس از آن جهت مهم است که نمی توان ادعا کرد که مسبب آن روسها و ترکها بودند چرا که از نوامبر ۱۹۱۴ جنوب غربی ایران در اشغال قشون بریتانیا و از اوایل ۱۹۱۶ فارس را نیز اشغال کردند .در جنوب ایران هیچ نیروی روس و یا ترک حضور نداشتند و فقط بریتانیایها بودند .
مقایسه جمعیت ایران بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۹ حاکی از آن است که حدود ده میلیون نفر طی این سالها به علت قحطی و بیماری تحمیل شده بر ایران جان خود را از دست دادند . 
اکنون که در آستانه صدمین سالگرد تحمیل قحطی بزرگ ایران که توسط امپراطوری استعمار ،انگلیس در ظاهر حامی حقوق بشر هستیم بر آن شدیم حافظه تاریخ جهان را که در مواجهه با رویدادهای تاریخی ایران دچارآلزایمر وناشنوایی حاد میگردد با زبانی دیگربیداروشنوا کنیم زبانی که سکوتش فریادیست پرازمعنا که هر گوش ناشنوایی را باآهنگ خود شنوا می کند .برآنیم با زبانی سخن گوییم که به تمامی زبانها و گویش های دنیا تفسیر و ترجمه می شود بر آنیم از سلاحی استفاده کنیم که در برنده گی و شیرینی بی همتاست ما این بار مغزها و چشمها را هدف گرفته ایم و آماده شلیک به آنها ایم .

 

موضوع:
استعمارگری انگلیس و قحطی تحمیل شده به ایران

 

شرایط:
هر هنرمند می تواند ۵ اثر ارسال کند.
آثار ارسالی در اندازه A۴ یا A۳ با dpi ۳۰۰ ، به همراه آثارارسال فایل word با مشخصات کامل شناسنامه ایی به همراه درج کد ملی هنرمند ،آدرس ،تلفن و تلفن همراه ، آدرس ایمیل می بایست ارسال شود. 

 

جوايز:
جایزه بزرگ ۳۰۰۰۰۰۰ تومان
جایزه اول۱۵۰۰۰۰۰ تومان
جایزه دوم ۱۰۰۰۰۰۰ تومان
جایزه سوم ۷۵۰۰۰۰ تومان

 

مهلت ارسال آثار:
17  فروردین 1396

 

نشانی ارسال آثار:
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

نشانی دبیرخانه : شیراز خیابان لطفعلی خان زند ،ساختمان حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس واحد تجسمی 
تلفن : ۰۷۱۳۲۳۴۹۱۷۴

.............................................................

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

.

radiosite11chelegi

ایران کارتونتبریز تونشیرین طنز